شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

بانک کشاورزی تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی و حامی مالی وزارت جهاد کشاورزی و بهره بردارن می باشد که تمام پتانسیل و ظرفیت خود را در ارتباط با تامین نیازهای بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری ، تولید و شکوفایی به کار گرفته است .

مدیر کل بانک کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبر نگار سفیر ایلام گفت : حجم تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی بعنوان تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی در حد تامین تمام نیازهای بخش کشاورزی نیست و نیازمند کمک از سایر بخش ها می باشد ، حجم اعظم این نیاز شامل تسهیلاتی است که در بخش کشاورزی تامین وپرداخت می گردد.

وی افزود : بخش کشاورزی در زراعت دامپروری ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع وابسته خدماتی را ارایه میدهد که علاوه بر بخش کشاورزی در ارتباط با توانمند سازی سایر اقشار براساس تفاهم نامه، تسهیلاتی را پرداخت می‌نماید .

بهزاد عزت پناه لطیفی با اشاره به توانمند سازی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بیان کرد: ظرف چند سال اخیر تسهیلات بسیار اثر بخشی به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد ، بهزیستی و ایثارگران هستند پرداخت شده است. .

مدیر کل بانک کشاورزی به عملکرد و ارزیابی این بانک در سال گذشته و جاری اشاره نمود و عنوان کرد : پرداختی تسهیلات قرض الحسنه بانک کشاورزی استان ایلام در سال ۹۹ بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال که شامل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ، تسهیلات قرض الحسنه مدد جویان کمیته امداد ، بهزیستی وایثارگران می باشد که در مقایسه با پنج ماهه سال جاری این مبلغ به ۴۰۰میلیارد ریال افزایش یافته است .

وی افزود : میزان تسهیلات پرداختی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی در سال ۹۹ بالغ بر ۵۴۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با پنج ماهه سال جاری این مبلغ پرداختی افزایش یافته و در پنج ماهه اول سال میزان پرداختی بیشتر از سال ۹۹ می باشد که هدف از ارائه تسهیلات بیشتر بالا بردن ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی در توسعه استان است .

وی به فعالیت های مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی اشاره نمود و ادامه داد : بخش پرداخت تسهیلات به بذور گواهی شده مورد تاکید می باشد که در این بذور کشاورزانی که هر ساله تمایل به شروع کشت و کار دارند نیاز به بذور تایید شده و استاندارد داشته و قبل از کشت عملیات فنی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: استان ایلام ازبابت تولید بذور گواهی شده خودکفا بوده و چند استان دیگر را نیز تغذیه نموده است.

عزت پناه لطیفی ادامه داد : میزان تسهیلات پرداختی به شرکت هایی که بذور گواهی شده تولید کرده اند در سال ۹۹ بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پنج ماهه سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بذور گواهی شده پرداخت شده است واین رقم پرداختی بیش از سه برابر پرداختی سال گذشته بوده است .

وی افزود : این پرداختی ها تداوم داشته و تعداد کمی ازشرکت ها که باقی مانده است این تسهیلات را دریافت خواهند کرد .

عزت پناه لطیفی در حمایت از عشایر بانک کشاورزی اظهار داشت : تسهیلاتی بصورت ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار میگیرد که بتوانند نیازهایشان را مرتفع کنند و در چرخه تولید برای کشور منشأ اثر باشند .

وی ادامه داد : تسهیلات دیگری نیز پرداخت می‌شود که معمولا منبع آن از محل صندوق توسعه ملی می باشد و بانک کشاورزی بدلیل اینکه صدرصد دولتی می باشد ،رسالتش در جهت کمک به تامین امنیت غذایی کشور است و تسهیلات صندوق توسعه ملی که بانک کشاورزی پرداخت می‌کند به مراتب بیشتر از سایر بانک هاست و در همین جهت هم پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در سال گذشته بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده که منبع آن صندوق توسعه ملی می باشد و‌ در همین ارتباط طرح های بسیار خوبی توانست اجرا گردد و به بهره برداری برسد.

مدیر کل بانک کشاورزی استان گفت : از محل منابع داخلی بانک ، تسهیلات بسیار خوبی به بهره بردارن بخش کشاورزی پرداخت شده که طبق آمار ارائه شده در سال ۹۹ حدود ۱۷ هزار فقره پرونده نزدیک به ۶۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی در جهت حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت گردیده که عددی قابل توجه و تاثیر گذار است و در مقایسه با پنج ماه سالجاری به ۳۵۰۰ نفر مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان از منابع داخلی پرداخت شده و تا آخر سال ادامه خواهد داشت .

وی افزود : فعالیت حداکثری بانک کشاورزی شش ماهه دوم سال است که معمولا فصل کشت و کار کشاورزان است ،الخصوص در حوزه های که زراعت شان پررنگ تر است و برآورد می شود امسال چه از نظر تعداد و چه مبلغ بابت منابع داخلی تسهیلات بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته پرداخت نماییم و این کمکی شایان به پویا تر نمودن فعالیت ها در بخش کشاورزی می باشد .

این مسئول به وصول مطالبات اشاره نمود و گفت : بانک کشاورزی بدلیل اینکه با امنیت غذایی کشور ارتباط دارد در جهت مساعدت و حمایت از وصول مطالبات نسبت به بانک های دیگر توانمند تر وموثر تر عمل می نماید .

عزت پناه لطیفی افزود : ظرف دو سه سال گذشته در امهال مطالبات زلزله زدگان ایلام و کرمانشاه حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر از کسانی که بهره بردار بخش کشاورزی بودند به مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان اصل تسهیلات شان را به مدت سه سال امهال شد که در حدود ۱۹۰میلیارد از سودی که تعلق گرفته را دولت تقبل کرده و این حمایت بسیار خوبی بود که ارائه شد، برای کسانی که دراین بخش فعالیت می کنند تا فرصتی ایجاد شود تاصنعتشان را بازسازی نمایند و درجهت باز پرداخت با مشکل مواجه نشوند .

وی افزود : در جهت مساعدت اپن دستور العمل های اجرایی که از طریق دولت تصویب شده امسال نیز منتظر هستیم بانک مرکزی بار مالی را تأمین نماید و ابلاغ کند تا متناسب با دستورالعمل ها حمایت خود را از مردم به عمل آوریم .

وی به بند خ ماده ۳۳ قانون بودجه تا پایان سال ۹۹ اشاره نمود و گفت : نزدیک به ۸۸۰۰ فقره پرونده معادل ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات را امهال نماییم که در این رهگذر ۳۷ میلیارد تومان سود تسهیلات از طریق دولت مورد بخشودگی قرار گرفت که عددی قابل توجهی برای بهره برداران است و در مقایسه با سالجاری تا پایان مرداد ماه ۱۲۵۰ فقره تسهیلات از طریق بانک کشاورزی که اصل تسهیلات ۱۱میلیارد تومان است و از طریق بند خ امهال شد همچنین ۵  میلیارد تومان سود آن مورد بخشودگی دولت قرار گرفته است .

وی افزود : در بند لام تبصره ۱۶ این بانک توانست ۱۵۰۰ فقره پرونده به مبلغ اصل تسهیلات ۳۵ میلیارد تومان مساعدت انجام دهد که ۲۰ میلیارد تومان در این رهگذر مورد بخشودگی دولت قرار گرفته است و مربوط به چهار چوب دستور العمل بند( ل )است.

وی در پایان گفت : در حوزه پرداخت تسهیلات و همچنین حوزه مطالبات هدف ایجاد آرامش و فراغت برای بهره برداران بخش کشاورزی می باشد که منجر به تولید و اثر بخشی تولید پایدار و ایجاد اشتغال پویاتر می باشد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان