جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

مدیر عامل آب منطقه ای استان رعایت حق آبه زیست محیطی را بعد از تامین آب شرب مردم از اولویتها دانست و گفت : با توجه به خشکسالی پیش آمده بعد از تامین آب شرب رعایت حق آبه زیست محیطی جهت جلوگیری از آسیب به محیط زیست ضرورت دارد.

به گزارش سفیر ایلام باتوجه به خشکسالی حادث شده و کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و درازمدت ؛ به تبع آن آورد رودخانه ها و ورودی به سدها نیز به شدت کاهش نشان می دهد لذا برای برقراری تعادل بین منابع و مصارف مدیریت صحیح مصارف را در تمامی بخشهای کشاورزی ، شرب و صنعت طلب می نماید .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در گفت و گو با خبر نگار سفیر ایلام اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۷ درصد کاهش بارش را در سطح استان شاهد هستیم که به صورت تصاعدی آورد رودخانه ها را متاثر نموده است بطوریکه بعضا تا ۷۵ درصد از روانابهای ورودی به سدها کاهش یافته است .
وی با توجه به دمای بالای کم سابقه وبه همان نسبت تبخیر ومصرف بالای آب تصریح کرد: دمای بالا مساوی است با مصارف بالا در بخش کشاورزی ، صنعت و شرب ، بنابراین برای حفظ تعادل بین منابع و مصارف چاره ای جز مدیریت مصرف و صرفه جویی در همه بخشها وجود ندارد.

وی با توجه به شرایط حاکم بر سال آبی جاری واقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت مخازن سدها، رصد و کنترل مستمر منابع آبی وسایتهای معتبر هواشناسی را مهم عنوان کرد و افزود : به محض دریافت گزارش هشدار بارش از وزارت متبوع ، جلسه مدیریت بحران شرکت با حضور همکاران برگزار و ضمن رصد مستمر سایت های معتر هواشناسی با حساسیت و وسواس بسیار زیادی در خصوص رهاسازی آب از سدها اقدام شد و نتیجه این دقت نظر وضعیت مطلوب دریاچه سدهاست که به رغم کاهش تا ۷۵ درصدی ورودی به آنها اهداف خود را به بهترین شکل ممکن محقق نموده اند .
وی در خصوص نسبت بارش و رواناب گفت: در تولید و میزان رواناب عوامل مختلفی از جمله شدت بارش ، مقدار بارش ، توپوگرافی و پوشش گیاهی حوضه و همچنین رطوبت زمین و دمای هوا موثر هستند لذا در سال آبی جاری در برخی حوضه ها مانند حوضه سد گلال علیرغم بارش ۶۰ میلیمتری در ۲۴ ساعت ولی رواناب موثری حادث نشد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان گفت : آب سد مخزنی دویرج با حجم ۲۰۵ میلیون متر مکعب فعلا جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود و هم اکنون قریب به ۷۰ درصد این سد یعنی ۱۵۰ میلیون متر مکعب از حجم مخزن پر است ، همچنین با اشاره به تامین آب شرب مردم از سد ایلام میزان مصرف سالیانه مردم از این سد را ۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و عنوان کرد: در حال حاضر ۴۳ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ایلام وجود دارد که دوبرابر میزان مصرف سالیانه شهر می باشد.

وی در ادامه به اهداف سد مخزنی ایلام اشاره و افزود : سد ایلام علاوه بر تامین آب شرب مرکز استان ، اراضی امیرآباد و کنجانچم را نیز مشروب میکند که در سال زراعی جاری به نحو مطلوب آب در اختیار زارعان قرار گرفت.
وی افزود : رعایت حق آبه زیست محیطی بعد از تامین آب شرب برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست در اولویت شرکت قرار دارد و تاکنون به نحو مناسبی این مهم رعایت گردیده است و به امید خدا منبعد نیز مد نظر قرار خواهد گرفت .
وی جلوگیری از الودگی منابع آب را ضروری دانست و افزود : یکی از معضلات منابع آب کشور مسائل کیفی است و در این رابطه نیز بایستی اقدامات پیشگیرانه در دستور کار ذیمدخلان و مصرف کنندگان و آحاد جامعه قرار گیرد .

پور احمد با اشاره به دیگر اقدامات مدیریتی آب منطقه ای استان در بخش آبهای زیر زمینی اشاره و افزود : در این بخش طرح احیا و تعادل بخشی به بهترین شکل ممکن و در راستای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در دستور کار شرکت قرار دارد که ماحصل اجرای این طرح پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز ، نصب کنتور حجمی هوشمند ، اجرای طرح های تغذیه‌ مصنوعی و پخش سیلاب، جلوگیری ازاضافه برداشت ، جلوگیری از کاشت محصولات پرآب بر ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی میتوان اشاره نمود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان به میزان سهم بخشهای مختلف از مصرف اب در استان اشاره و خاطر نشان کرد : سهم بخش کشاورزی۹۳درصد، آب شرب ۵ درصد و بخش صنعت ۲ درصد از آب مصرفی استان است .

ختم کلام این مسئول چنین است : مدیریت منابع آب با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف زمانی به نحو مطلوب محقق خواهد شد که همه ذینفعان و ذیمدخلان به وظایف قانونی و اخلاقی خود عمل نموده و هر کدام آب را مسئله خود بدانند و در جهت حل مشکل ان بکوشند ، درغیر اینصورت و بدون در نظر گرفتن تغییر اقلیم و کاهش منابع آب ، توسعه مصرف، معضلات را در آینده دوچندان خواهیم نمود.



نویسنده: سمیه محمدی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان