شنبه, 06 مرداد 1403
شنبه, 06 مرداد 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

دیدار مدیرکل کتابخانه های استان با مهدی اصلانی مدیرکل بازرسی استان ایلام

در این دیدار مهدی اصلانی، یکی از رویکردهای بازرسی کل استان را برنامه محوری و نظارت بر پیگیری تحقق رسالتها و ماموریتهای سازمانی دستگاه های اجرایی عنوان کرد و افزود: در رویکرد برنامه محوری، توجه به تقویت و توسعه نظارت های درونی و خود کنترلی سازمان ها نقش مهمی را ایفا می کند.

مدیرکل بازرسی استان با تاکید بر اثرگذاری اداره کل کتابخانه ها در اصلاح فرهنگ عمومی مردم، پیشرفت، آبادانی و کاهش معضلات اجتماعی جامعه اظهار داشت: سرمایه گذاری درازمدت در این حوزه، اثرات گرانبهایی بدنبال دارد، که بایستی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در بین نوجوانان و جوانان زمینه ساز رسیدن به تمدن نوین اسلامی و ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود، تصریح کرد: در بستر مطالعه و تشویق افراد به کتابخوانی، امکان آموزش مهارتهای زندگی سالم و کسب تجارب ارزشمند گذشتگان و سبک زندگی ایرانی _ اسلامی فراهم می شود.

مدیرکل بازرسی استان با تاکید بر لزوم استفاده اداره کل کتابخانه ها از شیوه های نوین ارائه خدمات کتابخوانی به جامعه اظهار داشت: این اداره کل نباید خود را محدود و متمرکز در مکانی ثابت بداند.

ایشان در ادامه تصریح کرد: استفاده از شیوه کتابخانه سیار، تحویل امانی کتاب با پیک رایگان در درب منزل، عقد تفاهم نامه با مراکز مذهبی، فرهنگی و تفریحی همچون مساجد، امام زاده ها، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ها، پایانه های مسافری زمینی و هوایی و ... در استفاده از ظرفیتهای موجود، سالن های یا محل های انتظار و نشست و برخاست و تردد برای تعبیه قفسه ها یا کمدهایی مخصوص کتاب های امانی و ترغیب مردم به مطالعه تاثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد : برقراری ارتباط با نوجوانان و جوانان را با هدف تربیت نسل آینده کشور حائز اهمیت خواند و افزود: تربیت نسل آینده نیازمند ایثار و انجام کار جهادی است و در این مسیر استفاده از ظرفیت ایده پردازی نخبگان، صاحبان نظر و اندیشه مثمر ثمر خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: برخورد با منکرات از طریق ترویج معروفات، فضائل و ارزشهای انسانی، بدلیل صرف وقت، هزینه و تقابل کمتر، از عملکرد مطلوبتری در جذب مخاطب برخوردار است و اداره کل کتابخانه ها با معرفی الگوهای دینی، مذهبی و ملی و قهرمانان می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد

اصلانی با بیان اینکه بهترین خدمت به جای کمک مالی، کمک فکری به افراد جامعه است، اظهار داشت: مهمترین خدمت به انسانها، اصلاح فکر و اندیشه آنهاست، در این میان اداره کل کتابخانه های استان با معرفی و تبلیغ کتابهای امیدآفرین، روحیه بخش، غرور آفرین و تقویت روحیه شجاعت و شهامت و مسولیت پذیری در بین مردم می تواند این نگاه فکری را بین قشر جوان تزریق و خدمتی بزرگ برای جامعه اسلامی کشور انجام دهد.

مهدی اصلانی در ادامه استفاده از بستر الکترونیک جهت توسعه فعالیتهای کتابخانه ای و راه اندازی کتابخانه های الکترونیک بمنظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را مهم برشمرد و افزود: جامعه ای که در برخورد با مسائل و مشکلات دارای تفکر عمقی باشد، پیشرفته تر خواهد بود و با سهولت و سرعت می تواند بر چالش ها و مسائل فرارو فائق آید، لذا اداره کل کتابخانه ها با اشاعه فرهنگ کتابخوانی میتواند تفکر عمقی و انتقادی فعال و جریان ساز را جایگزین نگرش های سطحی تاثیرپذیر و منفعل در نحوه استفاده از ظرفیت فضای مجازی بین اقشار مختلف مردم نماید.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت و توسعه ارتباطات اداره کل کتابخانه های استان با گروههای جهادی، اظهار داشت: مجموعه ای که عهده دار کارکرد فرهنگی بیشتر در سطح جامعه است، نیازمند برقراری ارتباطات گسترده ای با سایر نهادها، سازمانها و افراد خوش فکر و ایده پرداز جهت ارائه محصولات فرهنگی خود می باشد و بیشتر از آنکه منتظر باشد تا مخاطبین به وی مراجعه کند، خودش باید برای شناسایی و جذب مخاطبین اقدام کند.
ایشان در ادامه تصریح کرد: گروههای جهادی بواسطه داشتن ارتباط با خیرین، روحیه انقلابی و جهادی در تربیت نسل آینده کشور از اثرگذاری فرهنگی بالایی برخوردار هستند و باید اداره کل کتابخانه ها از این ظرفیت برای جذب و اثرگذاری بر مخاطبین استفاده نماید.
بازرس کل استان افزودند
همانطور که برخی شرکت های تجاری، با ایجاد نیاز کاذب و نفوذ در دل کودکان و نوجوانان یا جوانان، به گونه ای تبلیغ نموده اند که این فرزندان، والدین خود را مجبور به خرید آن کالای غیر ضرور می نمایند لذا اداره کل کتابخانه ها هم باید به گونه ای عمل کند که فرزندان، والدین خود را ترغیب تشویق نمایند تا برای اختصاص بخشی از هزینه‌های زندگی بابت خرید کتاب و کتاب‌خوانی و یا مشارکت فعالانه در امر خرید یا امانت کتاب ها و یا فراهم کردن شرایط امانت سپاری یا هدیه گرفتن کتاب های متنوع و مفید از مردم و خیرین و امانت سپاری به تناسب اقتضائات و شرایط در محیط های عمومی اقدام نماید و ارتباط تنگاتنگی با دانش آموزان از طریق اداره کل آموزش و پرورش یا تشکل های دانش آموزی و فرهنگیان برای تقویت و بسط کتابخوانی برقرار نماید.

مدیرکل کتابخانه ها استان در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات تبلیغی و تشویقی مانند معرفی دانش آموزان برتر کتابخوان استان بر مشکلات و محدودیت ها و نیازمندی حمایت سایر دستگاه ها مانند صدا و سیما و بازرسی کل استان در ترغیب دستگاه های دیگردر همکاری با اداره کل کتابخانه ها مانند الزام شهرداری ها در پرداخت سهم درآمدی کتابخانه ها یا همکاری سپاه برای اهدای کانکس های سیار مخصوص حمل کتاب های امانی برای استقرار موقت در مناطق محروم و فاقد کتابخانه ثابت و دائمی و ... اشاره کردند و پیشنهادها و توصیه های بازرسی کل استان برای بسط و تقویت فرهنگ کتابخوانی را کاربردی و مفید اعلام نمودند.
در پایان بازرس کل استان، همکاری با اداره کل کتابخانه ها برای رسیدگی به درخواست های مکتوب در تبیین مشکلات بین دستگاهی و یا همکاری برای برگزاری نشست‌های مشترک با دستگاه‌های ذی ربط به منظور رسیدن به توافقات کاربردی برای استفاده از منابع و امکانات بالقوه یا بلااستفاده برای بهره برداری در تقویت و توسعه فرهنگ کتابخوانی اعلام آمادگی نمودند‌.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان