شنبه, 06 مرداد 1403
شنبه, 06 مرداد 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

در یکی از ادارات استان، مدیر اداره اقدام به جذب غیرقانونی بیش از 60 نفر از بستگان خودکرده که آن تعداد یکبار به دلیل مغایرت با قانون اخراج شده و مجددا توسط همان مدیر در سکوت به کار خود بازگشته اند. 
 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، موضوع استخدام افراد بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات رسمی همواره یکی از چالش های اصلی مردم با مسوولین بوده است.

می توان گفت که تقریبا همه ی مردم، با استخدام افراد بدون در نظر گرفتن اصل شایسته سالاری، لیاقت و اهلیت مخالف هستند؛ البته تا زمانی که یکی از اقوام یا آشناهای خودشان مدیر نباشد، در این صورت اگر مدیر مربوطه نسبت به استخدام جوانان هفت پشت، پس و پیش اقدام نکند از نظر اهل فامیل فردی بی لیاقت و به دردنخور است که معمولا با «حالا یه بار یکیمون به یه جایی رسید اونم به دردمون نمی خوره» از او یاد می کنند.

این گزارش روایتی است از مدیر یکی ادارات استان ایلام است که به این سنت پایبند بود و چند سال پیش طی اقدامی رشک برانگیز «از نظر اهل فامیل»، در چند سال اول مدیریت خود اقدام به استخدام بیش از ۶۰ نفر نیروی کار جدید در این اداره کرد که بعدها با بررسی هایی که صورت گرفت مشخص شد این استخدام ها صرفا به دلیل روابط فامیلی، دوستی یا آشنایی بوده و هیچ فیلتر یا ضابطه ای برای استخدام بر سر راه این نورچشمی ها قرار نگرفته است.

این ماجرا زمانی مشخص شد که مدیریت جدید روی کار آمد و در سال ۹۳ گزارش این تخلف به گوش معاونین این اداره در مرتبه کشوری رسید و بنا به دستور وی، نحوه ی به کارگیری و جذب نیروی انسانی در دوره ی مدیریت این مدیر در جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان و نمایندگان این اداره، بر اساس مدارک و مستندات موجود مورد بررسی قرار گرفت.

 در این جلسه مشخص شد انعقاد قرارداد با ۶۰ نفر نیروی انسانی بر اساس لیست پیوست در قالب قراردادهای انجام کار معین کارگری و درگیر طرح های عمرانی، مغایر با ماده ۵۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ماده ۱۲ ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۳ بوده است که به همین خاطر نیز نسبت به خاتمه قرارداد این ۶۰ نفر اقدام شد و آنها از اداره اخراج شدند.

با ورود و پیگیر بازرسی کل استان در سال ۱۳۹۴ در ارسال گزارش به سازمان مربوطه و اعزام تیمی از سوی این سازمان و جابجایی مدیرکل  این اداره و روی کارآمدن فردی دیگر به عنوان مدیرکل جدید، نسبت به قطع همکاری این گونه کارکنان جذب شده غیر قانونی اقدام شد.

لابد فکر می کنید ماجرا به همینجا ختم می شود اما اینطور نیست، ماجرا از جایی جالب تر شد که این مدیر بعد از دو سال به سمت خود بازگشت و بلافاصله نسبت به استخدام همان افراد در همان سمت ها اقدام کرد.

با گذشت ۲ سال از روی کارآمدن مجدد مدیرکل سابق همان افراد فامیل یا هم طایفه ای و سفارشی را سر کار آوردند، ولیکن انتظار بود که دستگاه های نظارتی ورود می کردند و با اقدام ایشان همانند سال ۱۳۹۴ برخورد می شد ولیکن تاکنون اقدامی نشده است. 

با این اوصاف در نگاه اول به نظر می رسد که این ۶۰ نفر باید بسیار در کارشان خبره باشند که این چنین نسبت به استخدام آنها اهتمام می شود و آقای مدیر از گرد راه نرسیده فورا دوباره آنها را استخدام کرده؛ اما این تصور چقدر حقیقت دارد؟

قاعده استخدام نیروی جدید به این ترتیب است که این اداره در صورت نیاز به نیروی کار جدید، افرادی با مدرک بالاتر با رشته های مرتبط و همچنین افرادی با مدرک کارشناسی در صورت دارا بودن امتیاز ایثارگری ( فرزند شهید، فرزند جانباز یا آزاده و…) را با رشته های مرتبط، در قالب ماده ۲۴ ( خدمات مشاوره ای ) با احراز صلاحیت گزینشی و علمی استخدام می کند.

به طور خلاصه؛ اگر این اداره به نیروی کار نیاز داشته باشد باید بر اساس قانون، نسبت به استخدام افراد با مدرک تحصیلی مرتبط و با آزمون های عملی و گزینشی اقدام کند.

حالا چه احساسی پیدا می کنید اگر بگوییم هیچ یک از  این قواعد برای آقای مدیر معنایی نداشته و او در طول دوران مدیریتش از افرادی در رشته های تحصیلی مختلف مثل حقوق، برق صنعتی، عمران، کامپیوتر، جوشکاری با مدارک دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در عناوین شغلی مختلف به دلخواه استفاده کرده است؟

 

لزوم فرهنگ سازی برای مقابله با استخدام های فامیلی

مهدی اصلانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ضمن تشکر از دغدغه رسانه هایی که در جهت قانونمداری، شفافیت و ایجاد رقابت سالم در شایسته گزینی در جذب نیروی انسانی و عدالت استخدامی تلاش می کنند، امیدواریم که شاهد بسط و توسعه این فرهنگ و ایجاد لوازم و مقدمات آن توسط دستگاه های مسوول باشیم.

وی افزود: موضوع اعلام شده نیاز به بررسی سوابق در بازرسی کل و بررسی و اظهارنظر کارشناسی همکاران تخصصی دارد؛ علاوه بر آن نیاز است در وهله اول، شما خبرنگاران نزد خود مقامات اجرایی مراجعه کنید و از خود دستگاه اجرایی بخواهید تا برای شفافیت و ابهام زدایی اقدام کند تا افکار عمومی و مخاطبان هم در جریان صحت و سقم و یا چگونگی موضوع قرار گیرند. 

بازرس کل استان ایلام گفت: این بازرسی کل هم پیگیر این گونه اعلامات خواهد بود و چنانچه آن خبرگزاری یا سایر شهروندان توضیحات بیشتر و یا مستنداتی در این خصوص با هر گونه سوجریانات اداری و مالی در دستگاه ها دارند، می توانند به سامانه گزارشگران فساد به نشانی    https://gozaresh.bazresi.ir/ برای ثبت اعلامات خود مراجعه کنند تا رسیدگی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن طبق ردیف ۵ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۷۱ قانون احکام دائمی کشور، هر گونه به کارگیری نیروی انسانی بدون مجوز استخدام و پیش بینی منابع اعتباری و یا هر گونه به کارگیری نیرو تحت هر عنوان بدون گزینش ممنوع و خلاف قانون است.

 

هر چند که اقدامات این مدیرکل استان قانونی نیست و احتمالا مستوجب پیگیری های کیفری هم است اما بی شک دوستان، اقوام و اهل فامیل از او راضی هستند! 

حال باید منتظر بود و دید این بازی های فامیلی همچنان ادامه پیدا می کنند یا مسوولین مربوطه از قانون در برابر قانون شکنان دفاع خواهند کرد.

گفتنی است؛ خبرگزاری فارس اسناد مربوطه را در اختیار بازرس کل استان ایلام قرار می دهد و نتیجه پیگیری ها در روزهای آینده منتشر خواهد شد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان