جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

در مجموع در استان ۵۱ کتابخانه وجود دارد که از این تعداد ۳۰ کتابخانه شهری ، ۱۵ کتابخانه روستایی و ۶ کتابخانه مشارکتی می باشد و تعداد ۱۱ پیشخوان نیز بزودی افتتاح خواهد شد .

به گزارش سفیر ایلام امروز مدیر کل کتابخانه های استان طی نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت : در مجموع در استان ۵۱ کتابخانه وجود دارد که از این تعداد ۳۰ کتابخانه شهری ، ۱۵ کتابخانه روستایی و ۶ کتابخانه مشارکتی می باشد و تعداد ۱۱ پیشخوان نیز در مناطق محروم بزودی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد :  به لحاظ اقتصادی  تأسیس کتابخانه در برخی مناطق محروم  مقرون به‌صرفه نبوده و بنابراین تصمیم به تجهیز پیشخوان با کمک آموزش و پرورش و دهیاری ها در این مناطق شدیم و با کمک آنها  فضایی ۱۲ متری در اختیار کتابخانه ها قرار گرفت که تجهیز شده و بزودی افتتاح خواهند شد .

سمیه حیدری نقش رسانه ها را در ارائه خدمات فرهنگی موثر دانست و اظهار داشت:  رسانه ها همواره به دنبال فرهنگ‌سازی می باشند و کتاب وکتابخوانی خود یک فرهنگ غنی می باشد که با تقویت این حوزه می توان از این ظرفیت ارزشمند استفاده نمود .

مدیر کل کتابخانه ها به اهمیت فرهنگ در جوامع امروزی نیز اشاره نمود و گفت : فرهنگها گاها در بعضی جوامع به دست فراموشی سپرده می شوند و مسئولین یک جامعه با کم اهمیت نشان دادن بخش فرهنگی باعث خشکسالی در فرهنگ آن جامعه خواهند شد .

وی کتابخانه ها را یک پایگاه فرهنگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: لازمه پیشرفت فرهنگی در یک جامعه و توسعه اقتصادی و اجتماعی آن توجه و اهتمام به بخش فرهنگی و رشد و ارتقاء آن می باشد چرا که یک جامعه موفق وپیشرو نیازمند افراد اهل علم و مطالعه  می باشد، و هیچ صاحب مسلک و نظری نمی تواند ادعا کند بدون خواندن کتاب و داشتن مطالعه صاحب نظر و ایده گردیده است.

مدیر کل کتابخانه ها یک عنصر مهم در فرهنگ سازی را آگاهی بخشی عنوان نمود و خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت رسانه ها و اطلاع رسانی ضرورت فرهنگ کتابخوانی در جامعه ارتقا پیدا می کند و باعث پای کار آمدن مسئولینی می شود که نسبت به حوزه فرهنگی نگاه مثبتی ندارند .

وی به تامین اعتبارات کتابخانه ها گریزی زد و گفت: اعتبارات کتابخانه ها از دو حوزه وزارت ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها که طبق ماده ۶ ، نیم درصد درآمد شهرداری‌ها باید در اختیار کتابخانه ها قرار گیرد ، تامین می شود اما با توجه به مشکلات اعتباری در این حوزه‌ها ،وزارت ارشاد به دلیل تنگناهای مالی امکان تامین تمام اعتبارات مورد نیاز نهاد را نداردو ویژه تر در استان ما شهرداری ها توان یا تمایلی به پرداخت این اعتبار ندارند و اداره کتابخانه ها به دنبال تامین منابع از دیگر راههای قانونی می باشد .

مدیر کل کتابخانه های استان ایلام به ماده ۱۷۲ مالیات مستقیم اشاره نمود و خاطر نشان کرد: یکی از راههای قانونی تامین اعتبار استفاده از این قانون می باشد که هر دستگاه یا ارگانی می تواند مبالغی را برای مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه ها در نظر بگیرد که صرفاً خرج تأسیس، تعمیر و تجهیز کتابخانه ها می شود و به عنوان تنخواه نمی توان از آن استفاده نمود، که این کمک مالی از درآمد مشمول مالیات مستقیم آن دستگاه کسر خواهد شد و یک راه دیگر نیز استفاده از وجود خیرینی می باشد که تمایل دارند در حوزه فرهنگی کار خیر انجام دهند.

در پایان این نشست از فعالین در حوزه رسانه تقدیر  و با اهدای لوح از آنها تجلیل به عمل آمد .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان