شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی چند روز گذشته کلیپی با مضمون حیوان آزاری در فضای مجازی منتشر شد؛ این کلیپ حاوی تصاویری از خفه کردن حیوانی در آب توسط دو پسر جوان است که صحنه‌ی دلخراشی را به نمایش می‌گذارد.

در سال‌های اخیر پخش فیلم‌هایی از آزار حیوانات در فضای مجازی و انعکاس اخبار مربوط به حیوان آزاری همواره موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و اعتراض حامیان حقوق حیوانات می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی در رابطه حیوانات حلال گوشت و شکار حیوانات حفاظت شده چند ماده در نظر گرفته شده اما همچنان در رابطه با حیوان آزاری قانونی تعریف نشده است. 

طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی: هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش‌ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و‌ پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد و هرگونه تعدی مستوجب مسوولیت است.

برخی از دادگاه‌ها با وجود خلاهای قانونی، از حداقل ظرفیت‌های موجود در قوانین، حداکثر بهره برداری را کرده‌اند و در موارد متعددی به مقابله با حیوان آزاری پرداخته‌اند، هرچند ضمانت‌های اجراهای قانونی موجود، متاسفانه پیشگیرانه و بازدارنده نیست.

تماشای صحنه‌های حیوان آزاری ناراحت کننده است و اذیت حیوانات یکی از انواع بداخلاقی‌های اجتماعی، بزهکاری یا حتی می‌توان گفت اختلال روانی به شمار می‌آید؛ همانطور که می‌دانید حیات، حقی خدادادی است که همه جانداران بر اساس نظام آفرینش، به یک میزان از آن برخوردار هستند.

احترام به اصل حیات، غایتی فلسفی و اخلاقی برای همه جانداران است و تجاوزهای انسان‌ها به حریم حیات سایر جانداران، ناشی از نگاه بیمارگونه‌ی برخی از انسان‌ها است که همواره به دنبال خودخواهی و سلطه بر طبیعت است؛ سلطه‌ای که فرجامی جز تخریب طبیعت و از بین بردن گونه‌های مختلف حیوانات به همراه ندارد.

شاید حیوانات قدرت تکلم نداشته باشند اما چیزی که اینجا مطرح می‌شود آزاری است که به حیوانات می‌رسد و دردی است که حیوانات به خاطر خودخواهی انسان برای تفریحی لحظه‌ای و زودگذر متحمل می‌شوند؛ حیوانات هم مانند انسان دارای سیستم عصبی هستند و درد را به خوبی درک می‌کنند. 

هرچند در سال‌های اخیر افکار عمومی نسبت به موارد حیوان‌آزاری، واکنش‌های جدی و گسترده نشان می‌دهد اما هنوز قوانین ایران در رابطه با این موضوع دارای نقص است و می‌شود گفت به همین دلیل برخی‌ از افراد به خود اجازه می‌دهند به سادگی و بدون ترس و واهمه به آزار حیوانات ادامه دهند.

در تلاشیم تا مجرمان را شناسایی کنیم

سرهنگ علی جمالی رئیس پلیس فتا ایلام گفت: در پی انتشار ویدیویی در فضای مجازی و دریافت گزارشات واصله مبنی بر آزار رساندن به یک رأس گراز که باعث جریحه دار شدن احساسات هموطنان و ناراحتی حامیان حقوق حیوانات شده بود، رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در تلاشیم تا افراد را شناسایی کنیم. 

وی افزود: انتشار هرگونه کلیپ که نشان دهنده کودک آزاری و دگرآزاری یا حیوان آزاری باشد، به عنوان یک فعل مجرمانه و یک عمل خلاف انسانیت تلقی شده و پلیس فتا در صورت مشاهده موارد مشابه با عامل یا عاملان و همچنین انتشاردهندگان این تصاویر دردناک که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی هم‌وطنان در فضای مجازی می‌شود، با جدیت برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برخی از مجرمان، هدف خود را از انتشار این گونه کلیپ‌ها شوخی و سرگرمی قلمداد می‌کنند و انتظار انتشار وسیع کلیپ را در فضای مجازی ندارند، از شهروندان خواست: با کسب آگاهی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی از ارتکاب به این جرایم خودداری کرده و از انجام هر عملی که باعث تشویش اذهان عمومی شود خودداری کنند.

پیگیری به صورت جدی در دستور کار قرار دارد

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان استان ایلام گفت: دستورات لازم مبنی بر شناسایی و دستگیری افراد حیوان آزار صادر شده است.

وی افرود: ما موضوع را به جدیت پیگیری خواهیم کرد و پس از تشکیل اولیه پرونده آنها را برای اعمال قانون معرفی خواهیم کرد.

تعرض و از بین بردن حقوق حیوانات طبق قانون مجازات اسلامی جرم است و به نوعی ترویج خشونت محسوب می‌شود و از طرفی نظم عمومی جامعه را برهم زده و گاهی بهداشت عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد. 

در این راه پیگیری پلیس فتا و مجازات مجرمین در مراجع قضایی می‌تواند تسلای خاطر دوست داران محیط زیست و حامیان حیوانات شود و از این طریق انتشار خبر برخورد با مجرمین حیوان آزاری می‌توان افکار عمومی را از عواقب اینگونه رفتار‌ها آگاه ساخت.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان