جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

بانوی کارآفرین سیروانی با تولید هزار پا چرم در سال توانسته گام مهمی در اشتغال و تولید ایفا کند این در حالی است که این روزها کارگاهش به دلیل نبود حمایت مسوولین متوقف شده است. 
 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، توجه خاص به کسب و کارهای جدید و کارآفرینی در سال های اخیر با توجه به ظرفیت کم ادارات و نهادهای دولتی برای استخدام جوانان، نسبت به گذشته سرعت و رونق بیشتری گرفته است؛ هر چند از کنار مسائل و مشکلات بر سر راه کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک هم نمی توان به راحتی گذشت اما باید نگاه جدی تری به صنعت چرم در کشور و توجه به  کارآفرینان صورت گیرد.

برخوردار شدن از تسهیلات لازم برای جوانان و کارآفرینان و ایجاد موقعیت مناسب برای فروش و عرضه محصولات از سوی مسوولان، خود می تواند گام مهمی در شکوفایی اقتصاد خانواده ها و به دنبال آن جامعه، کارآفرینان و تولید کنندگان داشته باشد.

حال صنعت کیف و کفش در فهرست رسته های شغلی آسیب دیده از کرونا ویروس قرار گرفته است؛ ولی صنعت چرم که وابسته به کیف و کفش بوده و مانند صنایع دیگر متاثر از فضای حاکم بر صنعت کشور است، از سوی دولت به عنوان صنایع آسیب دیده از کرونا اعلام نشده است.

این درحالیست که بیشترین آسیب به  این صنعت وارد شده چرا که بیشترین خروجی تولیدات چرمی در ایران در کیف و کفش مورد استفاده قرار می گیرد و سهم بسیار اندکی در رومبلی استفاده می شود.

 صنعت چرم علاوه بر این که با مشکلاتی نظیر شرایط تحریم، قوانین مالیاتی، قانون کار، کمبود نقدینگی، عدم حمایت های عملی از صنعت ، عدم ثبات قیمت در بازار و... مواجه بوده، با گسترش ویروس کرونا نیز مشکلات جدیدی پیدا کرده و  فروش نیز به صفر رسیده است، در واقع می توان گفت در حال حاضر همچنان صنعت چرم در رکود به سر می برد.

باید گفت چرا هیچ نهادی از این حوزه حمایت نمی کند؟ این صنعت با وجود اینکه از ظرفیت بالایی برای ارز آوری، کارآفرینی و اشتغال افزایی برخوردار است چرا هنوز روی زمین مانده و کسی به آن توجه نمی کند؟

 

بیش از هزار نفر بی کار شده اند

عزیزی یکی از کارآفرینان صنعت چرم در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در سال میانگین هزار پا تولید داریم، قبل از دولت روحانی به اقلیم کردستان، ترکیه،کانادا و آلمان صادرات داشتیم.

وی افزود: بیشتر از هزار نفر در این زمینه مشغول به کار شدند، قبلا کمیته امداد حمایت می کرد اما هیچ نهادی در حال حاضر کمک نمی کند.

این کارآفرین سیروانی تصریح کرد: عمده کارهای حوزه صنعت چرم دوزی در سیروان، کیف، کفش  و کمربند بوده و در حال حاضر به دلیل عدم حمایت تعطیل هستیم.

وی ادامه داد: نزدیک به سی ساله است که فعالیت هنری دارم اما در واقعیت  همه هنرمندان در مضیقه هستیم.

عزیزی تصریح کرد: سرمایه گذاران و صنعتگران بر این باورند که مجال برای رقابت وجود دارد و اندکی همت و حمایت می خواهد تا به دوران شکوفایی صنعت چرم ایران در بازارهای جهانی بالید، صنعتی که هزاران فرصت شغلی در دل آن نهفته و با پشتیبانی مالی و فناوری می توان آن را در بام بازارهای دنیا دید.

 

دولت و مسوولین به حوزه چرم نگاه خاصی ندارند

بشیری یکی دیگر از فعالان حوزه چرم گفت: دولت و مسوولین به حوزه چرم نگاه خاصی ندارند، مشکل بی توجهی هایی است که حتی مسوولین استانی نیز آن را بیشتر از گذشته پررنگ کردند.

وی افزود: ما با تولید محصولات ارزشمند چرمی مانند کفش، کیف، دستکش و پوشاک گنجینه بزرگی از خلاقیت ها و ابتکارات را به ارمغان آورده ایم که تلفیق این صنعت با فناوری می تواند دست برتری برای فتح بازارهای جهانی به شمار رود.

 

خودنمایی محصولات چرمی در بازارهای داخلی و خارجی

نظرنیا رئیس میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سیروان نیز بیان کرد: اینکه محصولات متنوع چرمی ایرانی در بازارهای داخلی و حتی خارجی خود نمایی می کند حاصل زحمات و دستان پینه بسته همین کار آفرینان است که هنوز شکل تام فناوری به کمک آنان نیامده است.

وی افزود: تمام هدف میراث فرهنگی توجه به کارآفرینان و رسیدگی به مشکلات آنها بوده است.

حال سرمایه گذاران و صنعتگران براین باورند که مجال برای رقابت وجود دارد و اندکی همت و حمایت می خواهند که می توان به دوران شکوفایی صنعت چرم ایران در بازارهای جهانی بالید، صنعتی که هزاران فرصت شغلی در دل آن نهفته و با پشتیبانی مالی و فناوری می توان آن را در بام بازارهای دنیا دید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان