جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

 گروه استان‌ها ــ توسعه روستا علاوه براینکه در بهبود شرایط زندگی روستاییان اثرگذار است، می‌تواند به افزایش تولیدات روستاییان و همچنین توسعه اقتصادی و اشتغال زایی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ روستاها به‌عنوان مراکز تولید محصولات کشاورزی نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کشور دارند، به‌همین دلیل طی سال‌های گذشته به توسعه زیرساخت‌های روستاها جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها توجه بیشتری شده است.

بدون‌شک تلاش برای توسعه روستاها می‌تواند به پیشرفت اقتصادی و همچنین مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها بینجامد که قطعا این امر علاوه بر توسعه روستاها، افزایش فعالیت‌های کشاورزی و درآمدزایی را در پی دارد.

لزوم توجه به روستاها

یکی از روستاییان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: روستاییان با مشکلات و کمبودهای بسیاری مواجه‌اند و این مشکلات سبب شده برخی از ساکنان روستاها به شهرها مهاجرت کنند که این امر سبب شده تعدادی از روستاها خالی ‌از سکنه شوند.

امیرحسین طیبی با بیان این‌که قطعا کاهش جمعیت روستائیان سبب کاهش محصولات کشاورزی و همچنین محصولات دامی می‌شود افزود: اجرای طرح‌های هادی و همچنین پرداخت تسهیلات به‌منظور اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی در کاهش آمار مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد داشت.

جلالی یکی دیگر از روستائیان ایلامی با بیان این‌که تعداد بسیار زیادی از جوانان روستاها باوجود تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند افزود: باید مسئولان جهت پیشرفت و توسعه روستاها به اشتغال جوانان تحصیل‌ کرده توجه کرده و با پرداخت تسهیلات زمینه اشتغال آنان را فراهم نمایند.

لزوم اشتغالزایی و کارآفرینی

جامی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در توسعه روستایی نباید تنها به توسعه زیرساخت‌های عمرانی توجه شود بلکه باید اشتغال‌زایی روستائیان نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که بدون‌شک در صورت ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی مناسب در روستاها می‌توان از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد افزود: اشتغال‌زایی و کارآفرینی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه روستاها به شمار می‌رود و باید مسئولان مربوطه با ارائه تسهیلات و طرح‌های تشویقی و افزایش اشتغال‌زایی در روستاها، گام مهمی جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بردارند.

تخصیص 368 میلیارد تومان اعتبار

احمد خان‌محمدیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: به‌منظور توسعه اشتغال پایدار در روستاها تاکنون حدود 368 میلیارد تومان جهت ارائه تسهیلات به متقاضیان به استان ایلام تخصیص یافته است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام با بیان این‌که با ارائه این تسهیلات به متقاضیان، بیش‌از 2500 طرح در روستاها اجرا شده‌، افزود: بدون‌شک اجرای این طرح‌ها علاوه‌بر توسعه اقتصادی و درآمدزایی از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند.

اجرای طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان این‌که تهیه و بازنگری طرح هادی در 73 روستای استان در دستور کار قرار گرفته‌ است افزود: طرح‌های هادی برای تمامی روستاهایی که بیش‌از 20 خانوار دارند اجرا می‌شود و از 607 روستای استان حدود 384 بالای بیست خانوار مشمول طرح هادی شده‌‌اند.

محبی با بیان این‌که اجرای طرح‌های هادی به‌منظور توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها انجام می‌شود افزود: اقداماتی ازجمله آسفالت، سنگ‌فرش ،میدان سازی و ایجاد فضای سبز در اجرای طرح هادی روستاهای استان مورد توجه قرار گرفته‌است.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از جمعیت محروم در نواحی روستایی زندگی می‌کنند، بنابر این روستاییان و کشاورزان کشور بیش از دیگر مناطق به دریافت امکانات و خدمات برای تأمین نیازهای اساسی خود نیاز دارند به همین دلیل باید خدمت رسانی ومبارزه با فقر در مناطق روستایی در دستور کار مسئولان قرار گیرد شاهد توسعه روستاها باشیم

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان