شنبه, 06 مرداد 1403
شنبه, 06 مرداد 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

دیدار مدیر گمرکات استان با مدیرکل بازرسی استان ایلام

در این دیدار ابتدا مدیر گمرکات به نقش عمده گمرک در صادرات و واردات اشاره نمود و میزان صادرات و واردات را در بازه زمانی تاسیس این اداره تاکنون به طور کامل تشریح نمود و کمبودها و مشکلات گمرک و کارهای مثبت در زمینه ارتقای و پیشرفت این اداره در چند سال اخیر به بازرس کل استان توضیح داد.

در ادامه اصلانی ضمن تشکر از زحمات کارکنان مدیریت گمرک توضیحات و راهکارهایی را در جهت رفع مشکلات این اداره و کمک به تولید بیشتر و صادرات بالاتر ارائه نمود.

مدیرکل بازرسی استان ایلام در ابتدای این دیدار دوستانه اظهار داشت: این دستگاه نظارتی خود را کنار مدیران جهادی با روحیه انقلابی در انجام وظایف خود می بیند و توان و ایده های خود را در اختیار این مدیران جهت پیشبرد اهداف آنها قرار میدهد تا بدین ترتیب اولویت کاری خود در نظارتهای پیشگیرانه را عملیاتی نماید.

وی به تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر چهره نمودن و معرفی مدیران با عملکرد موفق اشاره کرد و گفت : موفقیت مدیران ارزش است و سازمان بازرسی علاوه بر وظایف محوله خود در شناسایی و رسیدگی به تخلفات و تعقیب اداری و کیفری، دستگاههایی که اقدامات شاخص در حوزه کاری خود انجام داده و قوی عمل نموده اند را به مردم معرفی خواهد کرد.

اصلانی افزود: بازرسی کل استان از مدیران قانون مدار که منافع عمومی مردم و مصالح نظام را در نظر بگیرند، حمایت خواهد نمود.

وی به نقش فعال و مهم گمرک در حوزه اقتصادی اشاره نمود و گفت: گمرکات ظرفیت حمایت از تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از متضرر شدن این واحدها در زمانی که کالاهای آنها در داخل کشور به فروش نمی رسد را با معرفی این واحدها به تجار عراقی و منطقه که دارای مراودات تجاری با کشور هستند، در فراهم شدن شرایط بازاریابی نقش ایفا نمایند و با صادر شدن این محصولات گام مهمی درحمایت از تولید برداشته خواهد شد.

رئیس بازرسی کل استان افزود: گمرک در تسهیل گری واردات مواد اولیه برای تولید کنندگان و نیز جلوگیری از قاچاق کالا نقش کلیدی ایفا می کند و با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری با شعار تولید پشتیبانی و مانع زدایی، گمرکات استان در جهت افزایش صادرات بیشتر و ارز آوری و حمایت از تولید کنندگان داخلی و توجه بیشتر به ظرفیتهای درونی کشور و استان در برقراری تعامل و ارتباطات سازنده با واحدهای تولیدی و تجار برای برداشتن قدمهایی بزرگتر، نقش اساسی خواهد داشت.

اصلانی اضافه کرد: با توجه به آمار ارائه شده مدیربت گمرک از نوع و وزن و ارزش انواع کالاهای وارداتی، ملاحظه می شود بخش عمده ایی از واردات کشور را محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، دانه های روغنی سویا و ‌... در بر می گیرد، درحالی که به رغم قابلیتهای موجود در کشور در تولید محصولات کشاورزی، بدلیل عدم برنامه ریزی های صحیح و مدیریت ضعیف از ظرفیتهای موجود استفاده بهینه نشده واین امر منجر به وارد کردن این گونه کالاها شده که تولید آنها در کشور به راحتی امکانپذیر می باشد و باید این گونه اقدامات مورد بازبینی دستگاههای اقتصادی کشور قرار گیرد و گره گشایی شود.

وی به تولید مرغ در استان گریزی زد و گفت: استان ایلام سه برابر ظرفیت نیاز مصرفی جمعیت استان، تولید مرغ دارد و با مدیریت و برنامه ریزی صحیح میتوان هم نیاز استان را تامین نمود و نیاز سایر استان ها را تامین کرد و یا با توجه به مسافت کم تا مرز مهران، حتی می توان این کالا را به کشور عراق بصورت کشتار روز و یا بسته بندی با ارزش افزوده صادر و بازار مصرف عراق را در دست گرفت که این امرخود تاثیر زیادی در ارز آوری به کشور بخصوص در شرایط تحریم کنونی خواهد داشت.

مدیر کل بازرسی استان گفت: گمرک نقش اساسی در جهاد اقتصادی استان و کشور دارد و رصد اجرای طرح جامع گمرکی را از وظایف مهم این مدیریت دانست و این طرح را که به دلیل کمبود اعتبارات، اجرایی نگردیده را مورد بحث قرار داد و خواستار پیگیری تسریع در اجرای این طرح از طریق منابع مختلف شد.

اصلانی در ادامه با استناد به ماده ۲۷قانون الحاق ۲ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت گفت: مشارکت تجاری در اجرای طرح جامع گمرکی مهران با واگذاری قسمتی از فعالیت ها به بخش خصوصی امکانپذیر است و با کمک گرفتن از تجار ، وارد و صادر کنندگان برای جانمایی تاسیسات و امکانات مورد نیاز برای انجام سریعتر امور در جهت صادرات و واردات بیشتر و تسریع در اجرای طرح و موکول نکردن تامین اعتبار آن به دولت تاثیر گذارتر خواهد بود.

مدیرکل بازرسی استان برای رفع مشکل برق اضطراری گمرکات که توسط مدیر گمرک مطرح شده بود گفت: بدلیل مرزی بودن اداره گمرک و اهمیت آن باید موانع و مشکلات مرتفع گردد تا باعث توقف فعالیتهای این مجموعه نگردد و برای رفع این مشکل پیشنهاد استفاده از پنلهای خورشیدی را مورد نظر قرار داد و در ادمه گفت : با توجه به فضای بازی که گمرکات در اختیار دارد و همچنین وجود کانتینرها و سقف انبارهای بزرگ، شرایط اجرای طرح ایستگاه پنل های تولیدی برق را دارا می باشند و لذا با مشارکت و همکاری شرکت های تولید و توزیع برق می توان طرح مذکور را پیاده نمود و مدیریت گمرک با توجه به ظرفیتهای ذکر شده علاوه بر تامین برق اضطراری خود می تواند برق را تولید و به فروش برساند.

اصلانی در ادامه توجه به دستگاههای ایست و بازرسی ایکس ری گمرک و پیشرفت کامل آن با استفاده از ظرفیت فناورانه شرکتهای دانش بنیان با نیروی متخصص در استان و استفاده از ظرفیت این شرکتها درجهت رفع نواقص و طرح ایده های خلاقانه مناسب در سطح کوچکتر و معرفی این ایده ها به مراکز سازمانی بالاتر و نیز توجه به قابلیتهای درون سازمانی را در جهت رفع این مشکلات مهم بر شمرد.

بازرس کل در ادامه یاد آور شد: به رغم قابلیتهای زیادی که در استان وجود دارد، تنها ده درصد از کل صادرات گمرک مرزی مهران مربوط به استان ایلام می باشد که باید تلاش کنیم سهم بیشتری از صادرات در گمرک مهران را محصولات تولیدی ایلام به خود اختصاص دهد.
وی به روحیه انقلابی مدیران در این راستا اشاره نمود و گفت اگر مدیران صرفا به انجام فعالیت ها از سر رفع تکلیف بسنده نکنند و با روحیه جهادی و انقلابی عمل کنند و ادارات مختلف در حوزه های کاری خود همانند مجموعه واحد عمل نمایند و با در اختیار قرار دادن اطلاعات خود در صورت لزوم و همکاری و تعامل صحیح قطعا صادرات بیشتر و بهتری با ارزش افزوده بالاتری را خواهیم داشت و اگر این اطلاعات در اختیار واحد تولیدی و صادر کنندگان قرار بگیرد و آموزشهای صحیح به آنها داده شود و با شناسایی و بهره مندی از اطلاعات، دانش و تجارب میدانی گمرکات که از پتانسیل ها و ظرفیت های کشور عراق آگاهی دارد و می تواند در برقراری ارتباط و آموزش در فضای مجازی برای تولید و صادر کنندگان به بیشتر شدن صادرات استان کمک نماید.

اصلانی افزود:با توجه به ظرفیتهای نفت وگاز ،پترشیمی،صنایع،معادن،تولیدات دامی وکشاورزی که در استان وجود دارد

وبادر نظر گرفتن ارتباط مستیقم اداره کل گمرک با تجار عراقی و مراودات تجاری با کشورهای منطقه بانک اطلاعاتی از تجار عراقی و دیگر کشورها در دست دارد و میتواند این تجار را به تجار ایرانی وصل نماید و باعث همسو شدن تجار دو منطقه و دور زدن راحت تر تحریمها شوندو صادرات نیز افزایش پیدا کند.

وی در پایان گفت:اگر تمام ادارات استان بصورت مجموعه کار کنند و این مجموعه ها اطلاعات خود را به همدیگر در جهت دستیابی به اهداف خود وپیشبرد جامعه به سمت بهتر در قالب مجموعه واحد اشتراک بگذارند قطعا در تحقق شعار سال موفق تر عمل خواهند کرد.



نویسنده: سمیه محمدی فقق
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان