شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

گروه استان‌ها- ۳۵ سال از ۱۰ تیرماه ۱۳۶۵ که رزمندگان برگ زرینی بر تاریخ انقلاب ثبت کردند می‌گذرد اما این روز فراموش ‌ناشدنی این حماسه تاریخی تاکنون در تقویم ملی جای داده نشده‌ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، امروز دهم تیرماه سالروز آزادی مهران است، شهری که پس‌از 10 روز نبرد سخت رزمندگان سلحشور با رژیم بعث عراق، در عملیات کربلای یک آزاد شد تا سال‌ها بعد به‌عنوان دروازه عتبات عالیات در کشور شناخته شود و به‌عنوان امن‌ترین مرز بین‌المللی با کشور عراق هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر کشور باشد.

پس‌از پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات کربلای یک، امام‌خمینی(ره) فرمودند: "مهران را هم خدا آزاد کرد". با وجود اهمیت این حماسه تاریخی متاسفانه تاکنون سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی کشور ثبت نشده و این امر گلایه‌مندی مردم این شهر را به دنبال داشته است.
برگزاری مراسم بزرگداشت آزادسازی مهران به صورت مجازی

سردار جمال شاکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  اظهار داشت: آزادسازی مهران سند افتخار مردمی است که توانستند با شکست رژیم بعثی عراق، مهران را آزاد کنند تا امروزه به یکی از مرزهای امن کشور تبدیل شود.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با بیان این‌که بزرگداشت سالروز آزادسازی مهران در تاریخ دوران دفاع مقدس از اهمیت بالایی برخوردار است اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، مراسم بزرگداشت آزادسازی مهران در این شهرستان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

شاکرمی بیان داشت: حماسه آزادسازی مهران و اهمیت آن در دفاع مقدس آن‌ گونه که باید در سطح کشور معرفی نشده‌ است و باید نهادهای مربوط نقش مهران و مردم استان ایلام در دفاع مقدس را بیشتر تبیین و معرفی شود.

وی ضرورت ثبت سالروز آزادی مهران در تقویم رسمی کشور را یک ضرورت دانست و گفت: آزادسازی مهران روزی تاریخی و سرنوشت‌ساز است اما چرا این روز که سند افتخار رزمندگان دوران دفاع مقدس است در تقویم ملی کشور ثبت نمی‌شود جای تعجب دارد و انتظار مردم ایلام این است که این روز در تقویم ملی ثبت شود.

لزوم استانی شدن حماسه تاریخی 10 تیرماه

امام جمعه شهرستان مهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام با تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز آزادسازی مهران گفت: مهران قهرمان متعلق به تمام کشور است زیرا شهیدان عزیزی از نقاط مختلف کشور برای آزادسازی مهران شجاعانه جنگیدند و شربت شهادت نوشیدند.

حجت الاسلام سید عبدالله امینی در ادامه اظهار داشت: به‌منظور بزرگداشت این حماسه بزرگ باید در تمام کشور در این روز جشن برگزار شود اما متأسفانه این حماسه تاریخی تاکنون تبدیل به مناسبت ملی نشده ‌است.

وی با بیان این‌که این مناسبت ابتدا باید در سطح استان مورد توجه قرار گیرد گفت: در تمامی شهرستان‌های استان، به‌منظور گرامیداشت این حماسه بزرگ باید شاهد برگزاری جشن باشیم و تا زمانی‌که این مناسبت استانی نشود ملی نخواهد شد.

امام جمعه شهرستان مهران اضافه کرد: امید است برای سال‌های آینده شاهد برگزاری جشن‌های این حماسه تاریخی در سایر شهرستان‌های استان باشیم.

لزوم ثبت سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی

محمدحسین فولادی نیز به تسنیم گفت: سالروز آزادسازی مهران به‌عنوان یک دستاورد مهم باید در تقویم ملی ثبت شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایلام با بیان این‌که ثبت سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی یکی از مطالبات اصلی مردم استان است که نیازمند تأیید شورای فرهنگ عمومی کشور است افزود: رایزنی‌ها و پیگیری‌ها جهت ثبت ملی سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی انجام می‌شود.

اهمیت شهر مهران در دوران دفاع مقدس

اسدالله تولیده در گفت‌و‌گو با تسنیم در این‌ باره گفت: موقعیت استراتژیک مهران سبب شد در دوران دفاع مقدس، این شهر مورد توجه رژیم بعث عراق قرار گیرد، به‌ طوری‌که چهار مرتبه مورد تجاوز نیروهای بعثی قرار گرفت تا اینکه در عملیات کربلای یک شاهد آزادسازی شهر مهران به‌صورت کامل بودیم.

مدیرکل بنیاد شهید استان ایلام با بیان این‌که رزمندگان سپاه اسلام با ایمان به خداوند متعال، تلاش و برنامه‌ریزی توانستند دشمن متجاوز را مجبور به عقب‌نشینی کنند افزود: رزمندگان اسلام در عملیات کربلای یک ضربات سنگینی به رژیم بعث عراق وارد ساخت و امروز این مرز بین‌المللی یکی از مرزهای امن در سطح کشور است.

به گزارش تسنیم با توجه به گذشت بیش‌ از سه دهه از سالروز آزادسازی شهر مهران توسط رزمندگان اسلام، باید ثبت این حماسه تاریخی به‌ صورت ویژه توسط مسئولان ارشد استان و نهادهای مربوطه تا حصول نتیجه پیگیری شود، تا هر چه سریع‌تر شاهد تحقق یکی از مطالبات به حق مردم شهیدپرور استان ایلام باشیم.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان