شنبه, 06 مرداد 1403
شنبه, 06 مرداد 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

نشست رئیس سازمان بازرسی کل استان با شهرداری های حوزه شمالی استان برگزار شد

عملکرد شهرداریهای حوزه ی شمالی استان در نحوه ی برخورد با ساخت وسازهای غیر مجاز مورد بررسی قرار می گیرد

در این دیدار مهدی اصلانی رئیس سازمان بازرسی استان ضمن معارفه هیات های بازرسی با موضوع “بررسی عملکرد شهرداری های حوزه شمالی استان در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز شهری” و نیز موضوع ” بررسی نحوه تفکیک اراضی استان” اعلام داشت: عملکرد شهرداریهای حوزه شمالی استان در نحوه برخورد با انواع ساخت و سازهای غیر مجاز شهری من جمله ساخت و سازهای بدون مجوز احداث یا توسعه بنا و یا ساخت و ساز خارج از شرایط پروانه احداث بنا و یا تغییر کاربری اعیانی و یا عرصه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین بررسی شفافیت و نحوه ارزش گذاری قطعات اراضی تفکیکی قدر السهم شهرداری های حوزه شمالی استان در تفکیک اراضی که در تعامل مشترک بین شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک است، بازرسی‌ها لازم صورت می پذیرد.

سازمان بازرسی موظف بر نظارت اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در دستگاههای دولتی می باشد

بازرس کل استان با اشاره به اصل ۱۷۴ قانون اساسی به شرح وظایف اصلی سازمان بازرسی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس این اصل سازمان بازرسی کل کشور موظف بر نظارت اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در دستگاههای اداری کشور می‌باشد و به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی حق نظارت رئیس قوه قضائیه بر سایر قوا و دستگاههای اداری، از طریق سازمان بازرسی کل کشور اعمال می شود.

قانون، فصل مشترک سازمان بازرسی و شهرداری می باشد

مهدی اصلانی فصل مشترک سازمان بازرسی و شهرداری را قانون برشمرد و ابراز داشت: ضمن اینکه شهرداری وظیفه اجرای قانون را برعهده دارد، نظارت بر اجرای صحیح قانون نیز بر عهده سازمان بازرسی است.

ایشان با تاکید بر اینکه قانون تعیین کننده حدود اختیارات و مسئولیتهای مدیران سازمانی است، اظهار داشت: هرچند که قانونگذار در راستای ارائه خدمات مطلوب تر اختیاراتی به مدیران دستگاهها برای تمشیت جریان امور در دستگاههای اداری داده، لذا بازرسی کل استان در انجام وظایف نظارت بر حسن جریان امور، به بررسی این نحوه اعمال اختیارات مدیریتی نیز می پردازد و پیشنهادهای اصلاحی برای حسن جریان امور ارائه می کند و چنانچه نحوه اعمال مدیریت ها با سهل انگاری و ترک فعل ها یا ترک وظایف قانونی ایشان همراه باشد، این بازرسی کل به وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون برای جلوگیری از انجام مفاسد، اتلاف و تضییع منابع و برخورد قانونی با ترک فعل ها اقدام خواهد کرد.

بخش عمده اتلاف یا حیف شدن منابع و اعتبارات، مربوط به شیوه مدیریت است

وی بخش عمده سوء استفاده از منابع و اعتبارات را مربوط به شیوه مدیریت دانست و افزود: این نحوه عملکرد مدیریت است که مجموعه نیروهای انسانی را در راستای اهداف متعالی سازمان پیش می برد

رئیس سازمان بازرسی استان در ادامه تصریح کرد: بخشی دیگر از اتلاف منابع به ترک فعلها باز میگردد که در وهله اول با تذکرات و ارائه پیشنهادات اصلاحی در تعامل مشترک با سازمان مربوطه، پیگیری می شود‌.

بر اساس سند تحول قضایی، اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات برخوردی، اولویت دارد

اصلانی با اشاره به سند تحول قضایی و سیاستهای جدید ابلاغی از سوی سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: بر این اساس، انجام اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات برخوردی اولویت داده شده است.

دنبال شناسایی علل بروز فساد و تخلفات و اصلاح ساختارهای فساد با کمک خود دستگاهها هستیم

وی در ادامه با اهمیت برشمردن با کمک شناسایی ساختارها و بسترهای فسادزا افزود: دنبال شناسایی علل بروز فساد و تخلفات و اصلاح ساختارهای فساد با کمک خود دستگاهها هستیم، چراکه صرف برخورد با معلول ها هرچند لازم است، اما کارگشا نیست، تا بدین ترتیب از تکرار مجدد آن ها در مسیرهای انحرافی جلوگیری به عمل آید.

لزوم داشتن شفافیت در بستر شبکه ی دولت و نظارت الکترونیک حائز اهمیت است

ایشان علاوه بر مقدم دانستن اصل اقدامات پیشگیرانه، لزوم داشتن شفافیت در بستر شبکه دولت و نظارت الکترونیک را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: با اعمال نظارت و بازرسی ها در پی فراهم نمودن شرایط ارائه بهتر خدمات مردم و بالارفتن رضایت مندی عمومی از طریق تقویت و توسعه خدمات عمومی دستگاه‌ها در بستر الکترونیک هستیم

هرچه میزان رضایتمندی مردم بیشتر باشد، سرمایه ی اجتماعی نظام جمهوری اسلامی افزایش می یابد

رئیس سازمان بازرسی استان در ادامه تصریح کرد: هر چه میزان رضایت مندی مردم بیشتر باشد، سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی افزایش می یابد، بنابرین وظیفه تمام مسئولین، پاسداری از خون شهدا و ارزش های والای انقلاب اسلامی و امام راحل (ره)، با قدم گذاشتن در مسیر صحیح انجام اقدامات خود و جلب رضایت مردم است.

مهمترین مشکل شهرداریها در بحث منابع پایدار درآمدی است، که گاها بستر ارتکاب تخلف را فراهم می کند

وی در بخشی دیگر از سخنان خود مهمترین مشکل شهرداریها را در بحث منابع پایدار درآمدی دانست و افزود: این موضوع گاها بستر ارتکاب تخلفات یا جرائم سازمانی برای تامین درآمد شهرداری ها را فراهم می کند.

کسب درآمد شهرداری از محل وقوع جرائم ساخت و سازهای غیر مجاز راهکار اصولی تامین منابع درآمدی نمی باشد

اصلانی در ادامه به چشم پوشی بر ساخت و سازهای غیر مجاز و ارجاع آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و افزود: شهر فروشی در تراکم بالا و کسب درآمد شهرداری از محل وقوع جرائم ساخت و سازهای غیر مجاز راهکار اصولی تامین منابع درآمدی نمی باشد، چرا که این جرائم نظام توسعه شهری را مختل کرده و در آینده مشکلات زیادی گریبان گیر مردم خواهد شد.

لزوم استفاده از منابع موجود شهرداری در اجرای پروژه های مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی

ایشان بر لزوم استفاده از منابع موجود شهرداری در اجرای پروژه های مشارکتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداری با تشکیل صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذار

ی و اجرای پروژهای مشارکتی با شرکتهای خصوصی، میتواند در دراز مدت شاهد کسب درآمدهای سرشاری از طریق مشارکت در انواع فعالیتهای اقتصادی مانند احداث واحدهای تجاری، گردشگری، تفریحی، پارکینگ و یا واحدهای تولیدی بر اساس مزیت های اقتصادی ایلام باشد

شهرداریها با توجه به نامگذاری امسال در بحث تولید، به جای رفتار منفعلانه، فعالانه عمل کند

اصلانی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، افزود: شهرداری میتواند در این حوزه به جای رفتار منفعلانه، فعالانه عمل کرده و خود را صرفا محدود به صدور مجوز برای بخش خصوصی ننماید بلکه برای فعالیت های مشارکتی اقتصادی یا تسهیل و رفع موانع و پشتیبانی ها از تولید و رفع موانع و بهبود محیط کسب و کار اقدام کند.

ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور و بخصوص استان ایلام، شرایط نابسامان و بغرنجی را ایجاد کرده

وی خواستار ورود جدی شهرداری به حوزه ساخت و سازهای غیر مجاز شد و تاکید کرد: باید پذیرفت ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور و بخصوص استان ایلام شرایط نابسامان و بغرنجی را ایجاد کرده است و رفع این معضلات عزم عمومی و اهتمام جدی مسولان مختلف برای چاره اندیشی و مقابله با آن را می طلبد.

مهدی اصلانی افزود: حضور به موقع مامورین اجرائیات و پلیس ساختمان در محل ساخت و سازهای غیر مجاز و توقف عملیات ساختمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و میتواند در جلوگیری از این تخلفات ساختمانی‌ کارساز باشد.

مدیریت شهری در بهبود کمی و کیفی، نیازمند توجه بیشتر دستگاههای مختلف است

رئیس بازرسی کل استان با بیان اینکه شرکت ها یا سازمان های خدمات رسان بواسطه حجم بالای خدمات دهی به مردم، در معرض بروز ایرادات بیشتری هستند، اظهار داشت: شهرداری ها نسبت به سایر نهادها بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند و مردم به خدمات شهرداری ها از زمان تولد تا مرگ و مراسم خاکسپاری، به خدمات شهرداری نیازمند هستند و لذا نیازمند توجه بیشتر دستگاه های مختلف مسول برای کمک به مدیریت شهری در بهبود کمی و کیفی است.

مهدی اصلانی در ادامه ابراز داشت : برخی از مشکلات شهرداری ها با کمک و استفاده از ظرفیتهای نخبه در استان یا خود شهرداری ها و انجام مشورت و کسب تجارب سایر شهرداریهای برتر کشور قابل حل میباشد.

عدم توجه به مدیریت صحیح، شناسایی و بهره برداری از منابع موجود، باعث بوجود آمدن مشکلات کنونی شده است

ایشان بخش عمده مشکلات کنونی را ناشی از تصمیمات نادرستی که از عدم توجه به مدیریت صحیح، شناسایی و بهره برداری مناسب از منابع و امکانات موجود دانست و افزود: به طور قطع راهکار عملیاتی جهت اخذ تصمیمات درست استفاده از تجربیات دیگران و بهره گیری از منابع موجود خواهد بود.

وی رسیدگی به طرح جامع ترافیکی را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: بایستی به حل گره های موجود در زندگی مردم که به مشکلات بیشتر آنها دامن میزنند سرعت بخشید.

لزوم شناسایی و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود برای جلوگیری به موقع از ساخت و سازهای غیرمجاز

وی در پایان بر شناسایی و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود در بحث جلوگیری بموقع از ساخت و سازهای غیر مجاز از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: چنانچه مهندسین ناظر ساختمانی به وظایف کنترلی خود در ساخت و سازها عمل نکنند، شهرداری ها موظف هستند این افراد را به هیئت انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی نمایند.

بررسی علمی و عملی زوایای مختلف ایجاد و گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز، از برنامه های جدی سازمان بازرسی است

اصلانی بررسی علمی و عملی زوایای مختلف ایجاد و گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز را به عنوان یکی از مسائل کلان استانی از برنامه های جدی سازمان بازرسی عنوان کرد و افزود: بازرسی کل استان به کمک سایر نهادهای مرتبط همچون استانداری، شهرداری ها، اداره کل راه و شهرسازی استان و سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه های مرتبط به بررسی و تحلیل و ریشه‌یابی بروز این مسئله کلان استانی و شناسایی و عملیاتی شدن راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش این پدیده شوم با کمک دستگاه های مسول اشاره کرد و شناسایی و رفع ایرادات طرح های تفصیلی و جامع شهری تدوین ضوابط کوتاه مدت برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای برای اخذ مجوزهای موردی از طریق کمیسیون ماده ۵ با مشارکت و همفکری دستگاه های مرتبط و ظرفیتهای استانی موجود برای حل ریشه ای موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز را مطرح کرد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان