پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

گروه استان‌ها ــ در روزهای گذشته بار دیگر شاهد کمبود مرغ در بازار استان ایلام بودیم که این امر مشکلات بسیاری را برای مردم در پی داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ تاکنون وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان جهت رفع مشکل کمبود مرغ در استان ایلام و دیگر نقاط کشور داده شده، اما همچنان شاهد تکرار این مشکل در برخی مناطق هستیم و وعده‌های مسئولان تنها مدت‌زمان کوتاهی تأثیرگذار است.

کمبود مرغ در برخی از استان‌های کشور در حالی است که هفته‌های اخیر نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی بابیان این‌که هزینه تولید مرغ افزایش داشته است افزود: اگر فکری برای شرایط پیش‌آمده نشود و کنترل نظارت بر بازار انجام نگیرد شاهد کمبود مرغ در ماه‌های آینده خواهیم بود.

بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی افزایش هزینه‌های تولید مرغ سبب شده تولید این ماده غذایی برای مرغداران به‌صرفه نباشد و این امر سبب بی‌رغبتی مرغداران به تولید شده است.

از سوی دیگر مسدود شدن سامانه جوجه ریزی برخی مرغداران سبب کاهش تولید در مرغداری‌ها های سطح کشور و به‌تبع آن استان ایلام شده است

لزوم پیگیری مشکل از سوی مراجع قضایی

محمدعلی اقدسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: جوجه ریزی در مرغداری‌های استان در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته و همین امر سبب کاهش تولید مرغ در استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: کاهش جوجه ریزی در استان به دلیل جلوگیری از جوجه ریزی مرغدارانی است که از واگذاری 90 درصد تولیدات خود به کشتارگاه خودداری کرده‌اند و میزان کمتری از تولیدات خود را به کشتارگاه تحویل داده‌اند.

وی افزود: مرغ تولیدی علاوه بر مصارف داخل استان، به استان‌های هم‌جوار ازجمله کرمانشاه و خوزستان صادر می‌شود اما با توجه به کاهش تولید مرغ، صادرات به این استان‌ها متوقف‌شده است.

این‌که وزارت جهاد کشاورزی با مسدود کردن سامانه جوجه ریزی، ظلم فاحشی در حق مرغداران و مصرف‌کنندگان کرده است بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه چرا این وزارت با دخالت نادرست چنین اقدامی غیر کارشناسی انجام داده، سوالی است که باید مسئولان مربوط در وزارت جهاد کشاورزی پاسخ قانع‌کننده در این خصوص داشته باشند.

ممانعت از صادرات مرغ به دیگر استان‌ها

رضا امیری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: مرغ تولیدی استان ابتدا باید در داخل استان توزیع شده و مازاد آن به استان‌های هم‌جوار صادر شود.

جانشین دادستان استان ایلام بابیان این‌که پیگیری‌ها و رایزنی‌ها در این زمینه انجام‌شده است، افزود: دستور کتبی در این زمینه داده‌شده و هنگامی‌که در استان با کاهش تولید مرغ مواجه هستیم، هیچ‌گونه صادراتی به استان‌های دیگر انجام نمی‌شود.

استان ایلام، قطب اصلی تولید مرغ در غرب کشور

رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: اقتصاد تابع عرضه و تقاضاست، اما این قاعده طی ماه‌های گذشته با مداخله دولت به‌هم‌خورده است.

عزیز قیصوری بابیان این‌که دخالت‌های نادرست دولت سبب عدم امنیت تولیدکنندگان شده، افزود: متأسفانه مردم تنها کسانی هستند که از سیاست‌های غلط دولت متضرر می‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: استان ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید مرغ در منطقه غرب کشور است، به‌طوری‌که 3برابر نیاز مردم، مرغ در استان تولید و مازاد آن به استان‌های لرستان، خوزستان و کرمانشاه صادرشده، اما با سنگ‌اندازی و بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی در آینده در تأمین مرغ موردنیاز استان با مشکل مواجه می‌شویم.

مسدود شدن سامانه «سماصط» برخی از مرغداران

این مسئول با اشاره به این‌که درگذشته مرغداران در قبال دریافت نهاده موظف بودند میزانی از مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه تحویل دهند افزود: طی ماه‌های گذشته دولت مرغداران را مکلف کرده که در قبال دریافت نهاده، 90 درصد از مرغ تولید خود را به کشتارگاه واگذار نمایند، اقدامی که متأسفانه باید گفت کاملاً غیرمنطقی است.

 رئیس اتحادیه مرغداران در ادامه گفت: این اقدام در حالی است که هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در این خصوص به مرغداران اعلام‌نشده و طی هفته‌های گذشته شاهد مسدود شدن سامانه جوجه ریزی(سماصط) بیش از  100 مرغداری در استان بوده‌ایم و دولت با این عمل به مصرف‌کننده و تولیدکننده، بخصوص شاغلین این بخش ظلم کرده است.

جلوگیری از جوجه ریزی دلیل اصلی کمبود مرغ

قیصوری بابیان اینکه ظرفیت تولید مرغداری‌هایی که سامانه جوجه ریزی آنان مسدود شده‌، حدود 2 میلیون قطعه است افزود: در خردادماه سال گذشته حدود 2و نیم میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که این میزان در خردادماه سال جاری با کاهش شدید به 800 هزار قطعه رسیده است که دلیل این امر مسدود شدن سامانه جوجه ریزی، مرغداران است.

رئیس اتحادیه مرغداران در پایان با پیش‌بینی تلفات در مرغداری‌ها به دلیل فرارسیدن فصل گرما اظهار کرد: با توجه به پایین بودن میزان جوجه ریزی و تلفات احتمالی، مردادماه سال جاری با کاهش شدید مرغ در بازار استان مواجه خواهیم بود.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر مسدود کردن سامانه جوجه ریزی، اقدام به معرفی واحدهای مرغداری مذکور به تعزیرات و اخذ جریمه از آن‌ها نیز کرده است.

با توجه به اینکه مشکل کمبود مرغ در ماه‌های گذشته به یک معضل برای عموم مردم تبدیل‌شده، ضروری است مراجع قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم جهت رفع این مشکل به قضیه ورود کنند تا هر چه سریع‌تر شاهد رفع این مشکل باشیم

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان