پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

در حالی که کشتارگاه صنتعی ایلام با مبلغی حدود ۱۹ میلیون تومان به صورت اقساط بلند مدت و پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان به بخش خصوصی واگذار شده که مالک آن نیز انتظار دارد که دام مورد نیاز آن هم توسط دولت تهیه ... 
 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، وجود کشتارگاه صنعتی دام برای مردم ایلام که از گذشته های کهن تاکنون به پیشه دامداری و دامپروری، به شیوه های سنتی تا مدرن اشتغال و درآمدزایی داشته اند یک الزام محسوب می شود چرا که با وجود این کشتارگاه، گوشت از دامداران در یک مکان مشخص و مورد اطمینان از لحاظ بهداشت و سلامت دام ذبح و توزیع می شود و خریداران نیز با طیب خاطر گوشت مصرفی خود را از قصابی های سطح شهر خریداری می کنند.

این روایتی از کشتارگاه صنعتی دام و طیور ایلام است که در زمان افتتاح تحت عنوان مجتمع کشتارگاهی مدرن با ظرفیت اسمی یک هزار راس دام سبک و ۱۰۰ دام سنگین در یک شیفت، به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی کشور و یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا معرفی شد و قرار بود که مرکز کشتار و عرضه دام پنج استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان باشد.

اکنون چند سالی است که کشتارگاه ایلام به صورت کجدار و مریز فعالیت می کند و این واحد صنعتی- خدماتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

معوقات کارگران و نیروهای شاغل در این واحد، به روزرسانی تجهیزات، بدهی های مربوط به شرکت هایی چون برق، آب و گاز، تعیین تکلیف پرسنل شاغل در کشتارگاه و... از جمله مشکلات موجود بر سر راه ادامه حیات کشتارگاه صنعتی ایلام است.

 

واحد صنعتی کشتار دام ایلام اسفند ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد

ماجرا از آنجایی شروع شد که واحد صنعتی کشتار دام ایلام با زمینی بالغ بر ۸۵ هزار متر مربع و ۱۱ هزار متر بنا پس از کش و قوس های فراوان توسط سازمان خصوصی سازی به صورت اقساط بلند مدت در اسفندماه ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

هدف از واگذاری این طرح بزرگ صنعتی عرضه گوشت بهداشتی و اشتغالزایی کارگرانی بود که سال ها در این واحد صنعتی فعالیت می کردند؛ اما هنوز هم این خصوصی سازی دردی از کشتارگاه ایلام دوا نکرده است.

اکنون در حالی که این طرح بزرگ مجموعا با مبلغی حدود ۱۹ میلیون تومان به صورت اقساط بلند مدت و پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان واگذار شده است که مالک آن انتظار دارد که دام مورد نیاز آن هم توسط دولت تهیه شود.

طبق آمارها روزانه ۵۰۰ راس دام به صورت غیر مجاز در اطراف شهر ایلام کشتار می شود و در واقع مردم استان گوشت خود را از طریق تامین می کنند.

در حال حاضر دام زنده مازاد بر نیاز عشایر در استان ایلام به یک بحران تبدیل شده است، نیاز است دولت با خرید تضمینی دام ها هم به عشایر و دامداران کمک کند و هم باعث رونق کشتارگاه دام استان شود.

مرز مهران از دیگر مزیت های بزرگ برای صادرات گوشت ایلام به عراق است، در واقع هم مشکل دام مازاد استان حل می شود و هم باعث فعال شدن بخش زیادی از ظرفیت های کشتارگاه دام ایلام می شود

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان