جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

براساس گفته کارشناسان، بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده ابتدایی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز هر فرد و جامعه، یکی از موضوعاتی محسوب می‌شود که نه تنها کم‌ترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، بلکه در همه شرایط به ویژه به هنگام بروز بحران‌ها و تشدید تحریم‌های جهانی می‌تواند، به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به‌سزایی در کاهش اثر بحران‌ها و متقابلاً تداوم پیشرفت و رشد سایر عرصه‌ها داشته باشد.

این درحالی است که آمارهای رسمی منتشر شده این بخش در سال 1399 نشان می‌دهد کشاورزی با دارا بودن بیش از 4.3 میلیون نفر بهره‌بردار، سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی یعنی حدود 40 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است و بدون تردید استان‌هایی که دارای پتانسیل توسعه کشاورزی هستند می‌تواند نقش‌آفرینی بالایی در این زمینه داشته باشند و از این رو کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در توسعه استان محرومی همچون ایلام دارد.

با این حال کشاورزی در استان ایلام با وجود ظرفیت‌ها، تاریخچه اقتصادی استان و فرهنگ کار مردم، هنوز نتوانسته متناسب با پتانسیل‌های استان توسعه لازم پیدا کند و بسیاری از کارشناسان براین باورند که توجه به بخش کشاورزی و رونق این بخش می‌تواند اثرگذاری بالایی در اقتصاد و اشتغال منطقه داشته باشد.

عدم توسعه کشاورزی در استان

پریسا کاظمی کارشناس کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: کشاورزی در استان ایلام با وجود داشتن ظرفیت بالا متاسفانه به علت‌های متعدد از جمله کمبود سرمایه و سرمایه گذار، مجهز نبودن تمام اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، پایین بودن سطح سواد کشاورزان، نبود صنایع تبدیلی، عدم وجود بازار مناسب برای محصولات تولیدی و... تا به امروز رشد چندانی در سطح کشور نداشته است.

کاظمی با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی می‌تواند استان ایلام را از فقر، محرومیت و بیکاری نجات دهد، افزود: بخش کشاورزی در روند رشد و توسعه اقتصادی ایلام نقش متعددی بر عهده دارد؛ که از جمله مهم‎ترین آن‎ها می‎توان تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی، تامین نهاده‎هایی مانند نیروی‌کار، مصرف تولیدات سایر بخش‏‌های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی، افزایش اشتغال‌زایی، سود آوری بالا برای کشاورزان و تامین مالی سایر بخش‎های زیربنایی را یاد کرد.

به گفته این کارشناس آمارهای رسمی نشان می‌دهد 25 درصد از سهم اشتغال استان در اختیار بخش کشاورزی است و این بخش سهم بالایی در ایجاد ارزش افزوده منطقه به خود اختصاص داده است، از این رو درصورتی که با استفاده از برنامه‌های راهبردی شاهد رونق بخش کشاورزی باشیم قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی استان مرتفع شده و شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

کاظمی همچنین با اشاره به اهمیت رونق کشاورزی در سرعت گرفتن مهاجرت معکوس در استان اظهار داشت: درصورتی که زیرساخت‌های تولید و همچنین قوانین حمایت کننده از کشاورزان را تجربه کنیم روند خالی شدن روستاها از سکنه و البته افزایش حاشیه نشینی در کلانشهرها به صفر نزدیک شده و رفته رفته مهاجرت معکوس به سمت روستاها تثبیت می‌شود بنابراین اگر بگوییم رونق بخش کشاورزی در استان‌هایی مثل ایلام که دارای پتانسیل‌های بالایی در این زمینه هستند یک تیر و دونشان است دور از واقعیت نیست.

تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین

محمد اقدسی در این راستا با بیان اینکه استان ایلام پتاتسیل‌های بالایی در حوزه کشاورزی دارد و طی سال‌های اخیر تلاش شده زیرساخت‌های لازم در این حوزه فراهم شود، اظهار داشت: در استان ایلام در دهه‌ گذشته سه طرح آبیاری ملی به نام‌های طرح احیا اراضی، سامانه گرمسیری و مهار آب‌های مرزی انجام‌شده که درمجموع می‌توان گفت 70 هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار اجراشده است.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش بهره‌وری و اشتغالزایی در بخش کشاورزی با اجرایی شدن این طرح‌ها افزود: طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان شامل 2 فاز است که بخش اول این طرح بااعتباری بالغ‌بر 10 هزار میلیارد ریال در سطح 47 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم این طرح نیز در سطح 9 هزار هکتار با برآورد 4 هزار و 500 میلیارد ریال در ابتدای سال آینده شروع خواهد شد که با تکمیل این دو برنامه اشتغالزایی و ارزش افزوده به اقتصاد استان هدیه داده می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه در قالب دو طرح سامانه گرمسیری و مهار آب‌های مرزی، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری نوین برای مناطق غرب و شمال غرب استان ایلام انجام می‌گیرد، تصریح کرد: ایلام تنها استان کشور محسوب می‌شود که هم‌زمان سه طرح ملی در نقاط مختلف آن در حال اجرا است، اما برای دستیابی به اهداف تعیین شده بهترین راهکار اینجاست که همزمان با توسعه تولید در مزارع زمینه توزیع، صادرات و فرآوری را نیز گسترش دهیم.

ایجاد صنایع تبدیلی در ایلام

اصغر باباخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: طی سال‌های اخیر صنایع تبدیلی با هدف افزایش محصولات فرآوری شده، کاهش ضایعات، افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش بهره‌وری و غیره ایجاد شده است که با تکمیل طرح‌ها سهم 30 درصدی ضایعات کلی در بخش کشاورزی ایران که قطعا گوشه‌ای نیز مربوطه به استان ایلام است به عنوان تولید درنظر گرفته می شود و ارزش افزوده آن در جداول محاسباتی ثبت خواهد شد.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان این‌که ایجاد این صنایع در راستای توسعه بخش کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تامین نیازهای اساسی نیز مؤثر است اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه تولید محصولات کشاورزی اقداماتی جهت احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان ایلام انجام شده است که این روند اشتغال و بهره‌وری بالایی دارد.

باباخانی همچنین تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مهم توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی این است که ورود یکباره محصولات مختلف در فصول متفاوت زمینه ورشکستگی و زیان اقتصادی کشاورزان را ایجاد نمی‌کند، چون این صنایع حجم بالایی از محصولات تولید شده در دوره‌ای از زمان را جذب کرده و با انجام مراحل فرآوری و فرآیندهای خاص کالایی با ماندگاری بالاتر به بازار عرضه می‌کند که این روند مانع از شکل‌گیری شبکه دلالی و سودجویی می‌شود و خبری از احتکار، ریزش قیمت سر زمین‌های زراعی و ... نیست.

اختصاص 98 میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی

رحمت اله قیصوری با بیان اینکه 98 میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهوری در حوزه کشاورزی ایلام مصوب شده است، اظهار داشت: تخصیص 50 میلیارد تومان جهت تکمیل 9 ایستگاه پمپاژ، اختصاص 30 میلیارد تومان برای زیرساخت گلخانه امیر آباد و رضا آباد و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در استان از جمله این مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به ایلام است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام با اشاره به اینکه تکمیل سامانه گرمسیری در جلسه دستگاه‌های اجرایی مربوطه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تعیین تکلیف می‌شود، افزود: استفاده از منابع آبی بالادست و پایین دست سد‌های سیمره و کرخه با مجوز وزارت نیرو و همچنین استمهال وام‌های خشکسالی کشاورزان استان در سال جاری توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بعد از طی مراحل قانونی از دیگر تعهدات سفر ریاست جمهور به استان ایلام است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان