پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

براساس آمارهای ارائه شده، بارش‌های جوی از ابتدای سال آبی 1400_1399 نسبت‌به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیر بیش از 50 درصدی در برخی مناطق داشته‌است و همین امر سبب شده حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور  کاهش شدیدی داشته باشد.

از سوی دیگر علاوه‌بر کاهش ذخایر آب سدها با توجه به کاهش شدید بارش‌ها شاهد افت شدید ذخایر آب زیرزمینی نیز در بسیاری از مناطق هستیم که این امر زنگ خطر بحران کم آبی را در مناطق مختاف کشور از جمله استان ایلام به صدا درآورده است.

کاهش 30 درصدی حجم مخزن سد ایلام

علی پوراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر ایلام گفت: سد مخزنی ایلام که تأمین‌کننده آب شرب شهر ایلام است هم اکنون داری 41 میلیون مترمکعب آب است که نسبت به سال گذشته با کاهش 30 درصدی حجم مخزن مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام با بیان این‌که 70 درصد آب شرب مصرفی از طریق سدهای استان و 30 درصد از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود خاطرنشان کرد: کاهش باران و به تبع آن کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سدها، در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته است.

وی با اشاره به پر بودن حدود 50 درصدی مخازن سدهای چهارگانه مخزنی که در دست بهره‌برداری هستند اضافه کرد: در سال گذشته این میزان 73 درصد بوده که با توجه به کاهش بارش‌ها، شاهد کاهش حجم مخازن سدهای استان هستیم.

لزوم همکاری مردم و کشاورزان
این مسئول خاطرنشان کرد: امید است شرایط سخت خشکسالی کنونی با تغییر شرایط و بارندگی های بیشتر در سال آبی پیش رو تغییر پیدا کند و وضعیت سدها و آب‌های زیرزمینی استان بهتر شود، زیرا ادامه این روند سبب بروز بحران خواهد شد.

پوراحمد با بیان اینکه از رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم با اطلاع رسانی‌های خود کشاورزان استان را آگاه سازند تا از کشت محصولات پرآب بر مانند برنج بپرهیزند گفت:مدیریت مصرف آب توسط مردم یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کمبود آب متاسفانه مشکلات و معضلاتی متعددی را به‌همراه خواهد داشت و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود که راهکار کوتاه مدت آن مدیریت صحیح الگوی مصرف آب است.

لزوم مصرف بهینه و صرفه‌جویی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شهر ایلام در ادامه با اشاره به چالش‌ها و مشکلات متعدد ناشی از خشکسالی‌های سالیان اخیر و شرایط اقلیمی حاکم بر استان اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی 1399_1400 با وجود مدیریت صحیح مخازن و همچنین گروه های گشت و بازرسی فعال، در حال حاضر میانگین ذخیره آب در پشت سدهای ایلام در حدود 50 درصد است.

پوراحمد افزود: سال آبی گذشته سالی خشک بود و حدود 2 ماه از سال آبی جاری نیز سپری شده در حالی که بارش موثری در استان اتفاق نیفتاده و این زنگ خطری است که برای منابع آب استان به صدا درآمده و ادامه این روند بسیار نگران کننده خواهد بود.

وی در پایان از مردم استان درخواست کرد در مدیریت منابع آب و عبور از شرایط بوجود آمده با صرفه‌جویی و مصرف بهینه مسئولان را یاری کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان