پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

 امروزه صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنعت در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می‌شود و همچنین به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و دولت‌ها به آن اهمیت می‌دهند.

استان ایلام با توجه به شرایط آب و هوایی مطبوع، مناظر چشم نواز، جاذبه‌های غنی تاریخی و همچنین نزدیکی به مرز بین المللی مهران و... ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری در کشور را داراست اما متاسفانه به علت بی‌توجهی مسئولان، نه تنها جایگاه شایسته‌ای از لحاظ گردشگری و جذب گردشگر ندارد، بلکه به عنوان یکی از استان‌های محروم در سطح کشور نیز شناخته شده است.

دولت به ظرفیت گردشگری  ایلام بی توجه است

رضا  محبی مدیر یکی از آژانس‌های هواپیمایی استان ایلام و فعال بخش خصوصی در حوزه گردشگری  در گفت وگو با خبرنگار سفیر ایلام اظهار داشت: صنعت گردشگری در استان ایلام هرچند از ظرفیت بالایی برخوردار است اما این صنعت نتوانسته است در توسعه استان و جهش اقتصادی آن نقش آفرین باشد.

این فعال بخش خصوصی گفت: متاسفانه بخش دولتی که وظیفه حمایت و نظارت را برعهده دارد به این ظرفیت استان ایلام بی توجه است و اگر توجهی هم در قول و وعده‌ها دارد به سرانجام مقصود نمی رساند.

به گفته محبی، نبود زیر ساخت‌های گردشگری در ایلام، برگزاری تورهای گردشگری را بسیار مشکل کرده است، این امر نیازمند آن است تا دولت به کمک بخش خصوصی بیآید و با حمایت مالی از آنها پشتیبانی کند.

اهمیت توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام

فرهاد سجادی از شهروندان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر اظهار داشت: استان ایلام به عنوان یکی از استان‌ها با ظرفیت‌ بالا جایگاه ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد بگونه‌ای که توسعه این صنعت می‌تواند به عنوان بستری جهش‌آفرین برای اقتصاد استان عمل کرده و در همین مسیر بکار گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه به علت عدم توجه مسئولان مربوط صنعت گردشگری در استان ایلام با وجود پتانسیل بالا پیشرفت چندانی نداشته است.

نقش موثر گردشگری در توسعه اقتصادی

مرضیه مهرجو کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر گفت:گردشگری یک صنعت کاربر (متکی به نیروی کار) است که نه‌تنها موجب بهبود قابل‌توجه وضعیت اشتغال در مقاصد گردشگری می‌شود، بلکه به توسعه زیرساخت‌ها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید نیز کمک می‌کند.

وی افزود: از این‌رو با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها و... صنعت گردشگری در استان ایلام میتواند نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد استان برعهده داشته باشد.

بهبود وضعیت معیشتی

عبدالمالک شنبه زاد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر اظهار داشت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی است که استفاده بهینه ازاین ظرفیت‌ها می‌تواند پیامدهای مثبتی از قبیل بهبود وضعیت معیشتی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، ایجاد اشتغال و... را برای استان در پی داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نیاز‌های گردشگری استان ایجاد خانه‌های بوم‌گردی است، افزود: در استان 41 اقامتگاه بوم‌گردی فعال و 20 بوم‌گردی در دست اقدام است که این خانه‌ها در مناطق روستایی استان ایجاد شده‌اند و می‌توان از طریق ایجاد این مکان‌ها نسبت به توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم روستا اقدام کرد.

شنبه‌زاده از انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فعالیت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام مرکز بر محرومیت‌زدایی است با انعقاد این تفاهم نامه می‌توان با حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، حوزه صنعتی و... در راستای سرمایه‌گذاری‌های کلان در استان همکاری‌های ویژه‌ای از سوی این ستاد انجام شود.

احداث 122 کارگاه صنایع دستی در استان ایلام

وی تصریح کرد: در استان 122 کارگاه صنایع‌دستی در 33 رشته مختلف فعال است که خوشبختانه هم کیفیت و هم فروش محصولات مناسب بوده است، لذا با حمایت از طرح‌های صنایع‌دستی به ویژه در حوزه مشاغل خانگی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام  یکی از سریع‌ترین و صحیح‌ترین مسیر‌های ایجاد اشتغال‌های پایدار رقم خواهد خورد.

کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه‌های متنوع، در پی جذب  توریست هستند، زیرا صنعت توریسم علاوه بر اینکه موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و...را فراهم می‌کند، از نظر اقتصادی نیز به عنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود و از همین رو با توجه به جاذبه‌های‌‌ گردشگری استان، لازم است مسئولان استانی اقدامات لازم جهت حفظ آثار تاریخی و توسعه‌ صنعت گردشگری در استان را انجام دهند

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان