جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |

 دفن غیراصولی زباله‌ها با توجه به تنوع تولیدات غذایی و صنعتی که افزایش تولید و تنوع زباله‌ها را به‌دنبال دارد به‌عنوان یک خطر زیست‌محیطی و تهدیدی برای سلامت افراد به شمار می‌رود، اما متأسفانه جمع‌آوری و دفع غیربهداشتی زباله‌های شهری به‌صورت غیراصولی در برخی از مناطق استان ایلام از جمله شهر چوار خطرات جدی و مشکلاتی را برای محیط‌زیست به وجود آورده است که از جمله این مخاطرات می‌توان به نفوذ شیرابه‌های خطرناک به عمق زمین و تاثیر آن بر منابع آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا و... اشاره کرد.

هرچند دفن اصولی زباله و انتقال سایت زباله به محل مناسب طی سال‌های اخیر به یکی از مطالبات اصلی مردم این شهر تبدیل شده است اما متاسفانه تا کنون مسئولان مربوط به این مهم آنگونه که باید توجه نداشته‌اند.

مهدی الیاسی یکی از شهروندان چواری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر ایلام با بیان این‌که دفن غیراصولی زباله‌های شهری این منطقه سبب بروز مشکلات بهداشتی شده به ‌طوری‌که دود حاصل از آتش زدن زباله‌ها به یک معضل برای مردم تبدیل شده است، اظهار داشت: اقدام کارشناسی در جانمایی این سایت زباله انجام نشده و نزدیکی این سایت به شهر و مناطق مسکونی برای مردم مشکل‌ساز شده‌است.

الیاسی افزود: تجمع حیوانات مختلف در این منطقه عاملی در افزایش بیماری‌های مختلف شده و مدت‌هاست که برای رفع این مشکل با مقامات مسئول ملاقات‌هایی داشته‌ایم که هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشده است.

سعید فتوحی یکی دیگر از شهروندان "چواری" در گفت‌وگو با سفیر ایلام خاطرنشان کرد: آتش زدن هر از چندگاه زباله‌ها به یک معضل بهداشتی و زیست محیطی در شهر چوار تبدیل شده است که می‌تواند سلامت مردم منطقه را با مخاطرات جدی مواجه نماید اما متأسفانه تاکنون برای رفع این مشکل هیچ اقدام اصولی انجام نشده است.

لزوم جانمایی سایت جدید

حسن جهانی نیز در گفت وگو با سفیر ایلام می‌گوید: به دلیل نزدیکی سایت دفن زباله به منابع آب‌های سطحی و همچنین مناطق مسکونی جانمایی این سایت مورد تایید ادره کل حفاظت محیط زیست استان نیست.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان افزود: فاصله جایگاه دفع زباله‌های شهری تا شهر باید بیش از 1 هزار و 500 متر باشد در حالی که فاصله جایگاه سایت دفن زباله شهر چوار تا شهر حدود 336 متر است .

وی خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های انجام شده با شهرداری چوار مقرر شده‌است مسئولان ظرف 1 ماهه آینده نسبت‌به تعیین جایگاه جدید و مورد تأیید محیط زیست، اقدام نماید.

جهانی تصریح کرد: برخی جانمایی‌ها برای مکان‌های دفن زباله در استان از سال‌های گذشته نادرست بوده و این امر مشکلات زیادی برای محیط زیست، سلامت مردم، حیات‌وحش و پرندگان به‌وجود آورده است.

به گفته وی استفاده از شیوه‌های نوین دفع زباله و افزایش میزان بازیافت می‌تواند بهتری راهکار برای کاهش اثرات زیست محیطی دفع زباله باشد و اغلب کشورهای توسعه یافته اکنون در تلاش هستند با فرهنگ‌سازی و تفکیک زباله در مبداء تولید نه تنها هزینه‌های مادی دفع زباله را کاهش دهند بلکه اثرات محیط زیستی را هم به حداقل خود برسانند.

تلاش برای جابه جایی سایت زباله

سید مهرداد موسوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر ایلام گفت: نزدیکی سایت زباله به مناطق شهری طی 8سال گذشته به یک معضل برای ساکنین منطقه تبدیل شده  و تغییر مکان این سایت یکی از درخواست‌های مردم منطقه است.

سرپرست شهرداری چوار با بیان این‌که تاکنون جلساتی با مسئولین شهرستان ازجمله فرماندار تشکیل‌شده و رایزنی‌هایی دراین‌باره انجام گرفت اظهار داشت: در تلاشیم در اسرع وقت با همکاری نهادهای مربوط نسبت‌به انتقال سایت زباله به مکان مناسب‌تر اقدام کنیم تا یکی از مطالبات به‌حق شهروندان محقق شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان