جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

روزنامه سفیر ایلام

[ شماره ۴۹۹ ]

سفیر ایلام |


 

گروه استان‌ها_ طی روزهای گذشته کلیپی در فضای مجازی استان ایلام مبنی بر گرفتار و تلف شدن ده‌ها پرنده در حوضچه‌های نفتی میدان آذر در شهرستان مهران منتشر شد که واکنش‌های بسیاری را از سوی مردم در پی داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ بر اساس کلیپ منتشره در فضای مجازی طی روزهای اخیر، تعداد زیادی از پرندگان منطقه با توجه به‌گرمی هوا روانه حوضچه‌های نفتی میدان آذر شده‌اند که این امر سبب تلف شدن این پرندگان شده‌است.

با توجه به اینکه پروژه‌های نفت‌ و گاز استان طی سال‌های اخیر آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری را به دنبال داشته‌اند، ضروری است مسئولان مربوط با حساسیت بیشتری جهت رفع مشکلات چاره اندیشی کنند.

لزوم نظارت بیشتر بر فعالیت پروژه‌های نفت و گاز

 یکی از شهروندان مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به این‌که پروژه‌های حوزه نفت و گاز استان ایلام که بنا بود سبب اشتغال‌زایی در استان شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی را به‌دنبال داشته اظهار داشت: متأسفانه سهم مناطق مختلف استان از این ظرفیت و پتانسیل‌ها تنها آلودگی بوده و آن‌گونه که باید گره‌گشای مشکل اشتغال جوانان نبوده‌است.

سخایی در ادامه افزود: باید مسئولان مربوطه و مراجع قضایی جهت جلوگیری از آلودگی بیشتر در استان ایلام اقدام کنند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

افزایش آلودگی‌های زیست محیطی

شهیدی یکی از فعالان زیست‌محیطی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان این‌که ده‌ها پرنده در حوضچه‌های نفتی میدان آذر تاکنون تلف شده‌اند اظهار داشت: انتظار داریم مسئولان دستگاه‌های اجرایی با ورود به این قضیه از تداوم چنین رخدادهایی جلوگیری کنند.

وی در ادامه بیان کرد فعالیت پروژه‌های حوزه نفت و گاز استان نباید سبب خسارت به محیط زیست شود، اما متأسفانه در سایه بی‌توجهی نهادهای مربوطه طی سال‌های اخیر شاهد ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیاری توسط پروژه‌های مذکور بوده‌ایم.

تذکر به مسئولان پروژه

امیر قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: پس‌از انتشار کلیپ مذکور کارشناسان حفاظت محیط زیست از منطقه بازدید و تذکرات لازم را به مسئولین میدان آذر داده‌اند تا در به‌سرعت نسبت‌به رفع مشکل اقدام نمایند.

مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان ایلام اظهار داشت: با برآورد میزان تلفات و آلودگی‌های منتشره پرونده جهت سیر مراحل قانونی در حال ارسال به مراجع قضایی است.

تلف شدن 100 قطعه پرنده

غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در پی نشت پساب های نفتی در حوضچه پایین دست میدان نفتی آذر تعداد 100 قطعه پرنده در این منطقه تلف شده اند.

وی با بیان اینکه این حوضچه در واقع از پساب های میدان نفتی آذر تشکیل شده اظهار داشت: طبق ضوابط زیست محیطی باید آب این پساب‌ها خالص باشد در حالی که همراه با آب، مواد نفتی نیز به داخل حوضچه نشت پیدا کرده و باعث تلفات پرندگان شده است.


میدان نفتی آذر جزو صنایع آلاینده

ابدالی ادامه داد: میدان نفتی آذر جزو صنایع نفتی آلاینده محسوب می‌شود و بر اساس دستورالعمل های مالیاتی هر سال یک درصد درآمد حاصل از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تاکید کرد: تمام فعالیت های این شرکت نفتی به طور جدی و دائمی رصد و در صورت مشاهده هرگونه مخاطرات زیست محیطی با مسوولان این میدان برخورد قضایی خواهد شد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان